Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Ada Martini Strøm nekter å jobbe som modell for merker som ikke er bærekraftige
Foto: Instagram @adamartini

Ada Martini Strøm nekter å være modell for merker som ikke er bærekraftige

– Dette betyr jo at jeg kommer til å få veldig, veldig mange færre jobber.

I 2019 gikk Ada Martini Strøm hardt ut mot motebransjens ageism. Et halvt år senere fikk den norske modellen nok en gang massiv oppmerksomhet.

Hun ville kun være modell for merker som var bærekraftige.

30-åringen var smertelig klar over hva konsekvensene kunne bli.

– Dette betyr jo at jeg kommer til å få veldig, veldig mange færre jobber, fortalte Ada Martini Strøm til Melk & Honning da.

Like etter kunne hun melde at det hadde strømmet inn med positive tilbakemeldinger, både fra modellagenter, modeller og Instagram-følgere.

Men hva nå, over et halvt år etter?

– Jeg får inn forespørsler like hyppig som før, fra alle mulige typer kunder, både de som kaller seg bærekraftige og de som ikke gjør det, forteller Strøm til Melk & Honning nå.

– Så gjør jeg min egen research på de som virker aktuelle, og det samme gjør agentene mine.

Siden sist har hun skiftet byrå fra Heartbreak til Idol Looks.

– Det har vært en helt annerledes måte å jobbe på. Hovedsakelig fordi jeg nå bruker mye tid på å evaluere om en kunde er bærekraftig nok til at jeg kan jobbe med dem, eller ikke.

– Det er en spennende prosess, som har lært meg ufattelig mye. Ikke alle merkevarer gjør det like lett å finne all informasjonen som trengs. Transparente prosesser er ikke en selvfølge enda.

Til Melk & Honning forteller hun at hun til tross for mengden forespørsler foreløpig kun har valgt å jobbe som modell for ett merke.

– Selv om jeg ikke gjør like mange jobber som før, så har jeg det personlig bedre med modellyrket nå enn tidligere. Når jeg først gjør en jobb nå, betyr det mye mer for meg fordi jeg vet mer om historien til plagget før jeg tar det på meg.

– En fotoshoot er ikke lenger bare nok en fotoshoot der jeg poserer som en robot i klær jeg egentlig ikke vet noe om. Nå er det i plagg jeg kan være litt stolt av å ha på meg, og det er inspirerende på alle måter. 

Strøm var bare 19 år gammel da hun ble scoutet av Heartbreak da hun så Harry Potter på Colosseum kino i Oslo.

På det tidspunktet hadde hun allerede blitt stoppet av modellagenter ved tre anledninger, men ikke tatt det seriøst.

– Jeg trodde ikke jeg hadde det riktige utseendet til å bli modell, og hadde bestemt meg for at jeg ville begynne å studere i England.

Hun ble likevel overbevist. Hun likte at de ikke lovet henne «gull og grønne skoger», og var ærlige på det at man aldri vet hva som skjer selv om man får et byrå. Sammen ble de enige om at hun skulle prøve seg litt som modell i London, ved siden av studiene i en annen engelsk by.

– Før det levde jeg i min egen boble, likte å ta trygge valg og var ikke spesielt eventyrlysten.

– Dessuten ble jeg mobbet mye for utseendet mitt hele barneskolen og deler av ungdomsskolen, så tanken på det å skulle prøve seg som modell hadde ikke engang streifet meg.

Etter et par shoots var Strøm likevel bitt av basillen.

– Jeg digget å gå inn i en karakter! Også elsker jeg mennesker, så det å ha en jobb der du får reist og lært om nye kulturer og steder har vært fantastisk.

Les også: Norske modellbyråer om bookingen av multikulturelle modeller

Ada Martini Strøm mener merkene ikke er transparente nok. (Foto: Ole Martin Halvorsen)

Da hun var helt fersk fikk hun æren av å lukke showet til Comme des Garcons i Paris – to ganger. Siden har hun vært modell for Karl Lagerfeld, Juicy Couture, L’Oreal, Vogue, Pronovias, Baby Phat og Seventeen Magazine.

– Et av de første stedene jeg var basert var i Paris. Der kom jeg rett inn i Karl Lagerfelds lille verden, etter en visning for Hogan by Karl. Det var helt absurd å jobbe med han, og jeg husker jeg følte meg veldig heldig.

– Det bør nevnes at vi forresten kun fikk Diet Coke servert i løpet av en ni timers lang arbeidsdag

Det var i den franske hovedstaden hun også fikk sin første japanske agent.

– At jeg fikk dra til Tokyo og jobbe er noe av det morsomste jeg har vært med på!

– Jeg er også så heldig å ha fått reist og sett helt utrolig natur med jobben. I fjor var jeg på Island en langhelg for å skyte en hårreklame. Der måtte makeup-artisten stadig stoppe opp og fjerne mascara-tårer fra under øynene mine. Det finnes ikke noe mer rørende enn vill natur.

Strøm forteller at en av hennes agenter i New York påpekte noe helt spesielt ved henne.

– Han sa til meg i fjor at min spesialitet er å danse mellom high fashion og kommersielle oppdrag. Det tenker jeg er veldig flaks for meg, at jeg passer til begge deler.

I utgangspunktet skulle hun bare jobbe som modell et år.

– Men så kjenner man adrenalinet som kommer med mestringsfølelsen av å booke jobber. Jobben blir nesten litt avhengighetsskapende. Jeg har hatt tålmodighet og viljestyrke. Det er jeg egentlig mest stolt over.

Det var desember 2019 at Strøm valgte å stå frem med at hun fylte 30 år, i en filmsnutt postet til sine da 22 000 følgere på Instagram.

Der forteller hun at det nærmest er sedvane for modeller å begynne å lyve om alderen fra 25-års alderen. Folk er rett og slett redd for å ikke lenger få jobber.

– Det var noen agenter jeg ikke gadd å si fra til på forhånd fordi jeg var usikker på om de ville backe valget mitt. Samtidig visste jeg at dersom jeg bare gjorde det, ville de støtte meg fordi jeg hadde et godt poeng!

Strøm forteller at hun omtrent bare fikk utelukkende positive reaksjoner på dette, fra både byråene sine rundt om i hele verden, fra andre modeller og folk i bransjen.

– Det er totalt rundt 200 modeller som har kontaktet meg for å si «WORD!», i tillegg til en haug av folk utenfor bransjen som sendte meg meldinger med sine erfaringer. Det var både lærerikt og fascinerende.

– De aller fleste vet jo at jenter over 25 ofte jobber nesten bedre fordi de har utviklet seg utseendemessig OG har sosiale antenner og en energi som folk trives med på set.

I miksen var det også en og annen negativ kommentar.

– Noen sa «Tenk så håpløst å være modell – en jobb uten noen form for samfunnsnytte». Den satte seg da! Han hadde jo et lite poeng. At jeg er modell i en bikinikatalog er kanskje den minst samfunnsnyttige jobben i verden.

– Det startet definitivt en tankeprosess i meg.

Ada Martini Strøm vil ikke jobbe som modell for merker som ikke er bærekraftige. (Foto: Ole Martin Halvorsen)

Det er fem år siden Strøm først fikk øynene opp for miljøvern. Dette var spiren som nå har resultert i valget om å utelukkende jobbe for bærekraftige merker.

– Det var gode modellvenninner av meg som gjorde meg bevisst på småting her og der. Mange levde godt som veganere, eller snakket mye om hvor kjipt de synes det var at noen kunder flyr oss inn bare for en casting.

– Sakte, men sikkert har jeg lest, lyttet og sett dokumentarer om hvor ille det faktisk står til, og innsett at min egen forbrukeratferd faktisk er ganske håpløs.

– Jeg blir fysisk kvalm av å tenkte på hvor lite vi gjør i våre daglige liv for å løse klimakrisen, og jeg skulle ønske jeg visste mer, ble kjeftet på mer og ikke minst, turte mer.

I jobbsammenheng har hun lagt merke til hvordan kvaliteten på plaggene stadig har gått ned, mens kunder hun jobber med vil skyte flere og flere plagg per dag. Alt handler om å vokse, samtidig som man sparer inn der man kan.

– Jeg er ingen miljø-flinkis enda, men jeg gjør litt og litt, og blir stadig bedre. Jeg prøver å fly mindre, velge sykkel, spise plantebasert mat, ikke kjøpe unødvendige ting, alltid ha med bærenett, spise opp maten, gi bort gaver i naturlige materialer og liknende.

Ada Martini Strøm forteller at hun er ganske målløs ettersom så mange mener initiativet hennes er så bra.

Per nå har hun likevel ikke hørt om eller vært i kontakt med noen som har tatt et liknende standpunkt.

– Det er mange modeller som sier at de har lyst til å gå samme veien, og noen sender meg meldinger og spør om hvordan markedet er når en eksklusivt jobber med bærekraftige merker. Faktum er jo at markedet for bærekraftigmote vokser, men bransjen og publikum har en vei å gå.

– Det er jo også opp til hver og en hvor «streng» man skal være når man evaluerer kunder. Jeg har jo laget en veldig rigid sjekkliste som jeg følger selv. 

Til Melk sier hun at det hadde vært ekstra motiverende om influencere og modeller begynte å takke nei til fast fashion-jobber eller samarbeid.

– Tenk hvor mye vi kunne gjort! Man kan jo begynne i den enden, at man dropper verstingene først. Jeg tenker det ville jo hatt stor effekt om det ble litt mindre pushing fra slike aktører på sosiale medier.

– Mitt modellbyrå [Idol Looks, red.anm.] har nå begynt å si nei til e-commerce jobber til modellene sine fra noen av disse fast fashion gigantene, og det synes jeg er et eksempel på et superbra sted å starte!

Les også: Supermodell hylles for ærlig Instagram-post

Siste saker

Mest lest nå
Les mer