Oslo Unbranded Foto: @roise.foto Hår: @hairbyelisabethwestby @jorgen_frisor_og_barbersalong Make-up: @bychristinamadsen

– Som et tatoveringskonsept for klær

Oslo Unbranded broderer seg inn i norske klesskap.

Med en 17. mai i år preget av koronautbruddet, valgte Oslo Unbranded å sy og brodere ansiktsmasker som matchet bunaden, i tillegg til mer nøytrale, personaliserte ansiktsmasker. Men det er hvite skjorter med personlige broderier det norske merket er kjent for.

Siden lanseringen høsten 2016 har fokuset vært på bærekraftige materialer som er etisk produserte. På få år har Oslo Unbranded rukket å gjennomføre originale ideer som å lage uniformsskjorter til Hurtigruten av resirkulert havplast. Og merket har tidligere fått én million kroner i forskningsmidler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Idéen om å bruke broderi for å personalisere skjortene oppsto med tanken om hvordan vi kunne skape plagg med en høyere affeksjonsverdi for eieren av plagget. Vi ville skape klær som blir tatt vare på, sier gründerne bak merket, Ingrid Emma Klæboe Jacobsen og Mari Nickoline Floden til Melk & Honning.

– Tanken er at det å tilføre plagget personlige preg vil øke terskelen for utskifting og dermed gi plagget en viktig plass i garderoben og livet til brukeren.

Foto: Oslo Unbranded

– Et tidløst hvitt lerret som kan tilpasses

– Er det noe vi har lært, så er det «keep it simple». Det har lønnet seg å starte i det små og holde tilbake på noen områder. Den hvite skjorten er et plagg som har en viktig plass i kles- og motehistorien og som har holdt seg relevant i mange hundre år, sier Jacobsen og Floden.

– Det er et plagg de aller fleste har en variant av hengende i skapet. Sånn sett er skjorten et bærerkraftig plagg fordi den er anvendelig og uavhengig av trender. Et tidløst hvitt lerret som kan tilpasses mange stiler og personligheter.

Gründerne ville starte med et baseprodukt og bli eksperter på det, før de eventuelt utvider med en større kolleksjon.

– I tillegg har det vært smart å tilegne seg en spesialkompetanse som gir oss et konkurransefortrinn i et ellers svært konkurransepreget marked. En unik kombinasjon som ville være vanskelig å umiddelbart kopiere.

I dag fungerer konseptet slik at kunden velger et produkt og får tilført et ønsket broderi på det ved eller etter kjøp. Alle skjortene selges inkludert et lite valgfritt broderi på 4×4 cm. Dersom man ønsker noe større, pålegges det en ekstra kostnad. Det er også mulighet for å komme tilbake i ettertid for å bygge på med flere broderier.

– Det fungerer på mange måter som et tatoveringskonsept for klær.

Foto: Oslo Unbranded

Les også: En gammel dame på butikken utbrøt at jeg så ut som pastellfarget konfekt

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra studiekamerater til partnere

Jacobsen og Floden ble kjent med hverandre under bachelorstudiene i Mote og produksjon ved Oslo Met. De endte opp med å samarbeide om bacheloroppgaven og avgangskolleksjonen. Miljø og bærekraft ble etter hvert et viktig tema for dem, noe de ønsket å bygge videre på.

– Etter bacheloren reiste vi jorden rundt sammen før vi fortsatte på masterstudiet i Mote og samfunn. Med et kompetanseløft på hvordan mote fungerer i en samfunnskontekst, ga masterstudiene oss muligheten til å legge et godt grunnlag for Oslo Unbranded med fundament i bærekraft, grønn vekst i klesindustrien og atferdsøkonomi.

Etter studiene søkte de om midler fra Forskningsrådet. Ett år og tre søknadsrunder senere, mottok de i 2017 én million kroner fra Norges Forskningsråd. Noe som var en unik mulighet til å realisere forretningsideen.

Foto: Oslo Unbranded

Broderer selv i Oslo

Selve merkenavnet oppsto litt tilfeldig. Før de hadde landet konseptet 100 prosent, valgte de å kalle merket Unbranded i mellomtiden. Etter hvert som ideene falt på plass, viste det seg at navnet passet perfekt for konseptet.

– Unbranded skal være et merke som ikke representerer et fastsatt ideal eller identitet som kunden kjøper seg inn i. Men først og fremst et lerret som kunden selv kan sette «sin egen merkevare» på. Vi ønsker å fremme et mangfold av interessante personligheter og skape et såkalt co-created brand som sprer individualitet og oppfordrer til kreativitet.

Skjortene produseres i dag hos den norskeide fabrikken Team Kameleon i Litauen. Alt av broderier gjør duoen selv på egen broderimaskin i Oslo. Også munnbindene produseres og broderes i byen.

Foreløpig bruker merket kun europeiske leverandører, ettersom de ønsker å holde produktene så kortreiste som mulig. Samtidig som verdikjeden er enklere å kvalitetssikre og kommunikasjonen vesentlig enklere.

– Gjennomsiktighet og etisk produksjon er viktig for oss, og i fjor besøkte vi fabrikken for å bli bedre kjent med de vi jobber med. Det er klart at det koster mer å produsere etisk. Men det er definitivt verdt det når man både ser og får det man betaler for. Alle fortjener gode arbeidsvilkår og rettigheter.

Mari og Ingrid i Oslo Unbranded på fabrikkbesøk hos Team Kameleon i Litauen. Foto: Oslo Unbranded

Måtte si fra seg studioet sitt

Oslo Unbranded delte studio med to andre små selskap på Sagene i Oslo fra slutten av 2018 frem til mars i år. Dette fungerte også som butikk og showroom. Og da vinduene var fulle av skjorter og broderi-kunst, kom det gjerne nysgjerrige kunder innom.

– Da Covid-19 stengte ned samfunnet måtte vi dessverre si fra oss dette. Men som en midlertidig redning, var vi så heldige å komme i kontakt med Comfort Hotel Xpress Central Station. Der fikk vi en god deal for å sitte her med broderimaskinen mens vi er på leting etter et nytt sted.

– Å binde oss til en leiekontrakt med høye månedsutgifter er for risikabelt for oss der vi er i dag. Men vi er på utkikk etter et nytt designstudio, der vi kan jobbe med broderi mens vi driver butikken – nettbasert foreløpig.

Merket har tidligere hatt pop-up shops og eventer på blant annet Spaces og Clarion Hotel Oslo. Det har vært en fin måte for å møte nye mennesker i nye omgivelser, og for å skape oppmerksomhet rundt Oslo Unbranded.

– På sikt er det absolutt et ønske om en fysisk konseptbutikk der folk kan komme innom og få en større opplevelse av hva Unbranded har å tilby.

Foto: Oslo Unbranded

Design for Hurtigruta og Nobels Fredssenter

– Ganske tidlig i oppstarten fokuserte vi på å skape et selskap som har flere ben å stå på. Med et engasjement for bærekraftige løsninger, har vi et ønske om å påvirke både forbrukere og bedrifter til å ta bærekraftige valg. Dermed har B2B-samarbeid (business to business, journ. anm) også vært et fokusområde helt fra begynnelsen.

– Vi jobber med bedrifter og konsepter som ønsker å ta bærekraftige valg når det kommer til uniformer, merch og andre tekstilprodukter. Produkter som kan bidra til å løfte bedriftens profil utad. Både når det er snakk om estetikk og bærekraft.

Til Hurtigruten har merket produsert skjorter med innhold av resirkulert havplast. Disse brukes i restauranten på et av deres nye hybridskip.

– Hurtigruten har tatt en sterk posisjon som pioner for bærekraft i sjøfartsindustrien, spesielt med fokus på problemene rundt marin forsøpling.

– Nobels Fredssenter kom vi tilfeldigvis i kontakt med på et event. De var på utkikk etter noen som kunne utvikle en ny uniform for de ansatte på museet. Resultatet ble t-skjorter med en miljøvennlig løsning som var etisk produsert.

For Clarion Hotel Oslo som i stor grad satser på kunst, har merket designet og brodert motiv til forklærne i frokostrestauranten. Merket har også hatt pop-up shop på hotellet, og levert tote bags med broderi inspirert av kunsten som henger i hotellets galleri.

Foto: Oslo Unbranded

Les også: Kjent moteprofil lanserer kolleksjon hos Oslos nye butikksnakkis

Økt etterspørsel på t-skjorter og munnbind

Oslo Unbranded hadde store planer for 2020, men ble som så mange andre hardt rammet av koronakrisen. Som en konsekvens minket etterspørselen på bedriftsmarkedet.

– Vi hadde flere større B2B-samarbeid på agendaen, men de er stort sett blitt lagt på is. Vi skulle også satse større på B2C (business to consumer, journ. anm) med innsalg til butikker og flere pop-ups. I dag har vi noen skjortemodeller i butikk hos Just Fashion, men planen om å få skjortene ut i flere fysiske butikker ble også naturligvis satt på vent.

Til tross for dette, mener gründerne at krisen også har tvunget dem til å revurdere strategier, se nye muligheter og tenke kreativt.

– Det har vært på både godt og vondt og vi kan ikke gjøre annet enn å fortsette å jobbe på, så får vi se hva tiden fremover bringer og tilpasse oss deretter.

De forteller at etterspørselen på t-skjorter og munnbind har økt, i tillegg til at tote bags der kunden får brodert egne motiver har fått en liten oppsving.

Foto: Oslo Unbranded

Broderte munnbind som statement tilbehør

– Kommer dere til å fortsette å lage munnbind fremover?

– Vi håper selvfølgelig at det ikke skal være nødvendig med munnbind i lang tid fremover. Men så lenge verden fortsatt er preget av Covid-19 og munnbind er et relevant produkt, ønsker vi å tilby dette til de som ønsker det.

– Selv om det er omdiskutert hvorvidt det er effektivt mot smitte, fungerer munnbind som en visuell og sosial påminnelse. Broderte munnbind blir et statement tilbehør som bidrar til å skape bevissthet rundt hygiene og smittevern på en kreativ måte.

Neste munnbind-prosjekt ut blir i forbindelse med Pride-festivalen. Merket har også lekt med tanken om å forsøke og nå ut med munnbind til nye markeder der disse benyttes i større grad enn her hjemme. For eksempel der det er behov på grunn av forurensning.

Hvor går veien videre?

– Planen fremover er å videreutvikle nettbutikken vår og finne en god løsning på hvordan customization kan digitaliseres og skaleres. Vi skal starte produksjon av en ny t-skjorte modell etter hvert, og kommer med flere broderimotiv inspirert av populærkulturen i broderikolleksjonen.

– Vi skal gå i gang med noen spennende samarbeid og jobbe med å få produktene ut i flere butikker. Målet er på sikt å gå internasjonalt, men vi må først bygge et godt grunnlag i Norge.

Foto: Oslo Unbranded

Les også: Norsk smykkedesigner med internasjonale kjendiser på kundelisten