Bilde av Anett Ringstad iført et av plaggene fra den nye kolleksjonen - via Instagram @anettringstad

Marte Krogh lanserer kolleksjon hos Norges ferske it-butikk

– Vi har lenge drømt om å gjøre noe sammen, forteller Marte Krogh til Melk.

Den tidligere fiolinisten Marte Krogh har vært en del av den norske motebransjen i en årrekke. Først med butikkjeden Koma, som hun hadde med sin daværende kjæreste Fredrik Lund, og siden med Koma by Marte, klesmerket hun grunnla i 2016. Sistnevnte har utelukkende vært å få tak i via Kroghs egen butikk i Behrens gate i Oslo.

Blant kjendisene og motepersonlighetene som har båret merket finner man blant annet Kronprisesse Mette-Marit, influencerne Marianne Theodorsen og Nina Sandbech, skuespiller Marian Saastad Ottesen og modell Sophia Lie.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå lanserer hun sin nyeste kolleksjon i det som må sies å være blant hovedstadens mest omtalte butikker i det siste, nemlig Moniker.

Les også: Se Melk & Honnings egne bilder fra Oslos nye luksuskjøpesenter

Imot sesongbaserte trender

Motebransjen har fått en tydelig oppvekker i forbindelse med koronaviruset. Nå snakker mange av de største motehusene om å bli sesongløse. Koma by Marte har vært det helt siden starten av.

– Sesongbaserte trender har aldri vært mitt fokus. Jeg har heller fokusert på å designe ting i god kvalitet som skal være i flere sesonger og gjerne gå i arv, forteller hun til Melk.

Marte Krogh via Instagram @martekrogh

Merket er såkalt made to measure, noe som vil si at hvert plagg sys på bestilling etter målene til kunden. Det er Krogh selv som står bak alt av design, mens en skredder håndsyr plaggene. Det hele foregår i Oslo, men hun har tidligere fortalt Envelope at stoffene gjerne hentes fra Paris eller New York.

– I og med at jeg lager sesongløse kolleksjoner jobber jeg på den måten at når jeg får en idé, finner jeg først stoffet og så tegner jeg, før syersken deretter fullfører jobben.

I og med at den nye kolleksjonen skulle inn hos Moniker, tenkte hun denne gangen mer helhetlig for å skape en slags rød tråd.

– Og så ble jeg jo selvsagt inspirert av den årstiden vi er på vei inn i.

Hobby ble levebrød

Krogh forteller Melk at det ble en brå slutt på bestillinger da korona kom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fokuset lå derfor bare på å få gjort ferdig kolleksjonen min til lanseringen hos Moniker. Så jeg har heldigvis ikke slitt med å finne ting å gjøre i denne perioden!

Ifølge designeren har hun og Anett Ringstad, som var tidligere eier av Ganni i Norge og nå eier Moniker, vært bestevenninner i mange år.

– Vi har lenge drømt om å gjøre noe sammen. Når jeg nå skal selge kolleksjonen min i en butikk for første gang, ble det naturlig å velge Moniker.

Utvalget i den nye kolleksjonen består av både kjoler, playsuits, jakker og sett, som man kan bestille i den størrelsen som ønskes.

– Favoritten min er den blå bomberjakken, avslører hun for Melk.

I utgangspunktet startet 44-åringen merket på hobbybasis. Kan hun leve av det ene og alene i 2020?

– Nei, men det er blitt en del av mitt levebrød, forteller hun.

Koma by Martes ny kolleksjon lanseres 27. mai hos Moniker.

Les også: Nytt initiativ vil revolusjonere motebransjen