Designerprofilen: Iben Bergstrøm i Color Vision

Iben Bergstrøm. Foto: Jarle D. Haukeland

Designerprofilen: Iben Bergstrøm i Color Vision

– Jeg husker en gang at en gammel dame på butikken utbrøt at jeg så ut som pastellfarget konfekt.

Med erfaring fra det norske brillemerket Kaibosh, valgte Iben Bergstrøm i fjor å satse på drømmen og lansere sitt eget klesmerke. Med utelukkende fargerikt design inspirert av vintage snitt og fasonger, sprer hun nå farger og glede fra regntunge Bergen gjennom Color Vision.

– Det hele begynte med at jeg ønsket meg klær som jeg så for meg, men ikke fant i butikkene. Jeg startet med å lære meg å sy fra gamle mønstre fra 50- 60- og 70-tallet jeg kjøpte brukt. I begynnelsen sydde jeg på mamma sin Bernina symaskin fra 1972 som høres ut som en borremaskin – til min kjærestes store glede, sier Iben Bergstrøm (30) til Melk & Honning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun forteller at det var drømmen om å skape noe på helt samme måte som før i tiden, som var så spennende. Og muligheten for å lære sømteknikker helt fra bunnen av.

– I årevis har jeg også vært på jakt etter et go-to brand for fargerike plagg av høy kvalitet, gjerne i en enkel helfarge med riktig snitt. Jeg hadde også et ønske om å modernisere mine favorittsilhouetter fra 50- 60- og 70-tallet i kvalitetsmaterialer.

The Primary Drop. Foto: Martin Høye

Svak for historien

Det er ikke vanskelig å se at Color Vision er sterkt inspirert av snitt og fasonger som var vanlige før i tiden. Designeren har uten tvil en forkjærlighet for vintage. Hun forteller at det er historien hun er så svak for.

– Jeg har et evig langt Excel-ark med alle mine favorittdesignere frem til i dag, og skanner jevnlig Ebay og Etsy for nye kupp i timesvis. Jeg har vært vintagefan så lenge jeg kan huske, og jeg elsker gamle filmer og den svunne feminiteten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men det er også noe med eldre mennesker da. De er jo bare så inspirerende! Fine eldre damer i opera eller filharmonien med hatter og kåper fra svunne tider, eller de fantastiske pastellfargede two-piece draktene med matchende solskjerm.

The Primary Drop. Foto: Synne Sofi Bårdsdatter Bønes

Les også: Designerprofilen: Håvard Haga i Haga Hats

Støtte fra Innovasjon Norge

Bergstrøm har utdanning fra BI, men har gått mønsterkonstruksjonskurs på anerkjente Central Saint Martins i London. I tillegg har hun gjennomført digitalt vevkurs på Kunsthøgskolen i Bergen, og flere kurs om gamle norske håndverksteknikker. Designeren har også, som nevnt, jobbet for Kaibosh i flere år.

– Erfaringen fra Kaibosh var veldig viktig for å ta steget på egen hånd. Michelle og Helge viste meg at alt kan gå – briller kan nå ut i hele verden fra et kontor på det forblåste laksevågneset i Bergen. Jeg fikk reise på messer og eventer rundt om i Europa, og møtte mange spennende mennesker. På et tidspunkt innså jeg at klarte jeg dette, kunne jeg også starte eget brand.

I 2015 startet hun designkollektivet FÅRIKÅL, og jobbet sammen med Viktoria Aksnes og Stine Berg. Der tok de utdøende norske håndverksteknikker og integrerte dem i moderne mote – med bestillingsverk fra flere ulike husflidslag på Vestlandet.

– Vi kjørte full visning i Bergen med Aurlandsko på alle modellene og hadde over 120 gjester. Det var et fantastisk prosjekt som jeg lært masse av, og som gjorde meg enda sikrere på at jeg kunne gjøre min egen greie.

Etter mye sparking bak fra venner og kjæreste, i tillegg til et etablererstipend fra Innovasjon Norge, hoppet hun uti det på egenhånd. I dag foreleser hun i digital markedsføring og sosiale medier på BI på timebasis, og jobber som innholdsprodusent ved siden av å drive Color Vision.

Iben Bergstrøm ved symaskinen. Foto: Martin Torvund

– Folk skinner i farger

Skandinavisk minimalisme med femti toner av grått har lenge rådet over motebildet. Ordet Color Vision betyr fargeteori, og det finnes ikke et eneste sort plagg i merkets kolleksjoner. I fjor deltok merket på mote- og kunstfestivalen Fushion Oslo med presentasjon på RAMM galleri.

– Vet du hva, folk skinner i farger. Det er en verden av forskjell. Jeg synes farger fremhever personlighet og humør – og for meg er det blitt en utrolig viktig del av identiteten min, sier Bergstrøm.

– Farger leder også til mange artige situasjoner. En dag jeg var ute og gikk i Bergen sentrum i et fargerikt antrekk, traff jeg en litt sliten kar. Han gikk meg i møte og utbrøt: ‘Jeg blir så utrolig glad når jeg ser deg med alle fargene!’

Iben Bergstrøm ved arbeidsbordet. Foto: Martin Torvund

– Jeg husker også en gang at en gammel dame på butikken utbrøt at jeg så ut som pastellfarget konfekt. En quality street med gjennomsiktig lilla cellofan faktisk. Farger sprer glede og godt humør.

Hun forteller at hun opplever ofte at andre er nysgjerrige på hvordan de kan bruke mer farge. Da hun startet Color Vision gjorde hun en del markedsundersøkelser, og fikk kartlagt nettopp hva mange synes er skummelt med å bruke farge.

– Ofte er det at man er redd for at fargen ikke passer inn i garderoben, at man kombinerer farger feil eller lignende. Løsningen ble å utvikle fargematchingsverktøyet The Color Matcher, som finnes under produktene i nettbutikken min. Den matcher plagg i kolleksjonen sammen basert på fargeteori, og er laget i samarbeid med Innovasjon Norge.

The Red Drop. Foto: Martin Høye

– Nordmenns pasjon for farger er undervurdert

Color Vision selges hos Røst i Bergen, og sommerkolleksjonen skal snart lanseres hos Twisted i samme by. Planen er å også gjennomføre pop-up shops i Oslo etter hvert.

Men er egentlig nordmenn klare for en 100 prosent fargerik garderobe?

– Jeg er superfan av å integrere farge i garderoben. Kanskje en korallfarget kjole til sommeren, eller en smaragdgrønn topp til ullbuksen på høsten? Det er så mange fantastiske farger å velge mellom, og ikke alle trenger å være knalle. Men som en kunde av meg sa: Det er jo ingen som egentlig kler svart. Og derfor kommer jeg ikke til å lage noe svart heller.

– Nordmenns pasjon for farger er undervurdert. For jeg har fått så mye positiv tilbakemelding. Mange av dem som gikk forbi vinduet til Røst har kommet tilbake og prøvd klærne, og er helt i hundre over at det kommer et fargerikt klesmerke fra Norge.

Hva er drømmen?

– Den dagen jeg går forbi en vilt fremmed i klærne mine blir en stor dag. Skal vi bli mer hårete, er det å se dronning Sonja, som jeg henter inspirasjon fra, i en av kjolene mine, og bli nevnt i Vogue.

The Primary Drop. Foto: Synne Sofi Bårdsdatter Bønes

Les også: Designerprofilen: Carin Rodebjer

Utfordringer med stengte tekstilprodusenter

Color Vision lager klær i naturfiber som bomull, silke og ull. Mange av tekstilene er Oeko-Tex sertifiserte, og ullen er mulesing-fri. Tekstilene kommer i hovedsak fra Italia, mens plaggene produseres i Polen.

Nylig lanserte merket SS20-kolleksjonen sin, fra hjemmekontoret på Bryggen i Bergen.

Hvordan påvirkes driften av koronaviruset?

– Jeg opplever mye mer trafikk på nett og sosiale kanaler, men har hatt utfordringer med stengte tekstilprodusenter, og en vanvittig leveringstid på enkelte ting. Vindusutstillingen min på RØST ble satt opp dagen før Norge stengte, og jeg skal innrømme at det var litt trist å gå forbi en stengt butikk rett etter vinduet var blitt satt opp.

– Akkurat nå forbereder jeg lansering av sommerkolleksjonen hos Twisted, finpusser et kommende dropp som er en ny style, og jobber med en helt unik drakt som lanseres til våren. The show must go on!

The Pastel Drop. Foto: Synne Sofi Bårdsdatter Bønes

Les også: Holzweiler med overraskende samarbeid