Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Oslo-butikken Ditto lanserer sin første kolleksjon med Varsity-jakker
Foto: Ditto

Vintagebutikken Ditto i Oslo lanserer sin første kolleksjon

– Varsity-jakker blir alltid utsolgt med en gang vi får det inn.

Høsten 2019 åpnet butikken Ditto dørene i en stille sidegate på Majorstuen. Gjengen bak bestod av Didrik Dahr Nygaard, Bror Neby Hilland, Solvår Øyen, Salar Bahador og Anders Knagenhjelm. De møttes på videregående, bondet over en felles moteinteresse og ville satse på et såkalt buy-sell-trade-konsept der de selger, kjøper og bytter klær med kundene.

Idéen sprang ut i fra en felles følelse av frustrasjon rundt det å handle på nett. Spesielt de utfordringene som følger med det, samt å måtte reise langt avsted for å finne eksklusive, ettertraktede plagg.

De testet det ut via pop-ups, bygget seg opp det de kaller en «ivrig kundegruppe» og valgte seg ut et lokale.

Oslo-butikken Ditto lanserer sin første kolleksjon med Varsity-jakker
Salar Bahador. Foto: Instagram @salarbahador

Da Melk & Honning tok en prat med dem juli 2020, kunne de fortelle at fokuset var på en blanding av streetwear, high-end-merker og vintageplagg. Alt sammen var også unisex.

Siden da har man hatt flere runder med lockdowns i en pandemi man bare nå føler er tilbakelagt.

– Det var ikke lett å starte en klesbutikk akkurat da pandemien startet for å si det sånn, forteller Salar Bahador hos Ditto til Melk & Honning.

Nå er det kun han og Dahr Nygaard som driver stedet. Med seg på laget har de fått Emilie Lian, Robert Andre og Enis Salimzadeh som salgs- og innkjøpsansvarlige. William Eljarbø har gått inn som medieansvarlig.

– Sammenlikner vi tallene våre fra starten av og til der vi er i dag, ser vi at vi slet ganske kraftig med å komme oss i gang. Spesielt i en tid der folk ikke var ute og handlet.

Les også
Rett fra catwalken SS25; dette er årets vesker

Fra tidlig i fjor og frem til i dag har pilene likevel pekt oppover.

– Ja, til og med oversteget forventningene. Vi har klart å bygge opp en ekstremt bra varemerke, som har blitt ganske populært blant folk i Oslo. Det føler i alle fall vi.

Nå lanserer Ditto sin første egne kolleksjon med Varsity-jakker.

Nå lanserer Oslo-butikken sin første kolleksjon med Varsity-jakker
Foto: Shawn Arwind/ Ditto
Oslo-butikken Ditto lanserer sin første kolleksjon med Varsity-jakker

Les også: STILORAMA: Greenfluencer og modell Ada Martini Strøm

– Vi har tidligere lekt oss litt med å designe merch-drops, men ingenting har vært så stort som dette.

– Etter å ha sett over 3000 plagg fly inn og ut av butikken de siste årene, har jeg fått en viss peiling på hva flest folk digger. En av de tingene er Varsity-jakker, noe jeg også personlig alltid har digget å gå med.

– Det har definitivt vært populært hos oss. Det blir alltid utsolgt med en gang vi får det inn.

Bahador synes likevel det alltid var irriterende vanskelig å få tak i.

– Derfor var det perfekt å starte vår reise med disse jakkene. Jeg og Emilie Lian har gjort stått for kreativ ledelse på prosjektet, mens Bror Neby Hilland har designet logoer og patches. Deres faste fotograf Shawn Arwind har tatt bilder av kolleksjonen.

Ditto-sjefen forteller at fargevalget var noe av det vanskeligste i prosessen.

– Vi ville prøve mye forskjellig, men starter nå med disse to i blått og grønt. På moodboardet var det litt av hvert fra andre klesmerker jeg liker, sånn som New Balance, Aimé Leon Dore og Palace.

Produksjonen foregår i Pakistan hos noen venner av gjengen.

Les også
Gine Margrethe med nytt skjønnhetsmerke: Bob Beauté 

– Det er fem karer som går under navnet Anayal Sports.

Jakkene er laget av ull og skinn og vil koste rundt 2000 kroner. Lanseringen vil skje lørdag 19. mars.

Foto: Shawn Arwind/ Ditto

Bærekraft er definitivt noe Ditto-gjengen er opptatt av.

– Ved siden av å utvikle butikken er planen fremover å fokusere mer i den retningen, ja. Vi er i gang med å lage bærekraftige Ditto tees som vi syr om til akkurat den passformen vi ønsker. Vi bryr oss om bærekraft og gjør alt fra å erstatte plastposer med papp, til å legge det inn i fremtidige planer med kleskolleksjonene våre.

– Vi har lyst til å erstatte alt av materiale i Varsity-jakkene med bærekraftige alternativer. Det er dessverre en litt vanskelig og dyr prosess.

Les også: UFF åpner ny butikk i Oslo

Siste saker

Mest lest nå
Les mer