– Det ultimate hadde vært å få inn Chanel sport 2002-kolleksjonen. Den er tært, sier gjengen til Melk.
Ditto ligger i en stille sidegata på Majorstuen. Konseptet er buy-sell-trade der de selger, kjøper og bytter klær med kundene. Dette er foreløpig relativt sjeldent i hovedstaden. Bak det hele står Didrik Dahr, Bror Neby Hilland, Solvår Øyen, Salar Bahador og Anders Knagenhjelm.
Denne gjengen møttes i utgangspunktet på videregående, der de alle sammen var enten venner eller bekjente og blant annet delte en moteinteresse.
– Vi har alle sammen vært interessert i klær og det og følge med på forskjellige stiler og trender. Vintage har vært en del av det, men vi har jo lagt merke til den oppmerksomheten disse tingene har fått spesielt de siste årene, forteller de til Melk.
De åpnet sin første pop-up i 2017. Da hadde de sett seg lei av utfordringene ved det å handle på nett, eller det å måtte reise til USA eller Japan for å finne de eksklusive, ettertraktede plaggene de var ute etter.
– I alle andre storbyer var buy-sell-trade-konseptet etablert, og flere steder tilbød butikker akkurat det vi ønsket å få til. Oslo kan ofte være litt forsinket når det kommer til denne typen ting, derfor så vi en mulighet til å fylle et tomrom.
Les også: Hun har drevet vintage-butikk på Løkka i ti år
Ditto store blir født
Løsningen ble derfor å teste ut konseptet og markedet ved å ha en liten pop-up i nærheten av der butikken ligger i dag.
– Det startet med pop-upen, før vi hadde seks liknende arrangementer i løpet av to år. Alle pop-upene har vært unike, med sine egne tema.
– Vi har hatt samarbeid med aktører som Tise, Kadetten festival, Also Known As og Golf Wang. Det har vært sinnsykt mye bra respons!
September 2019 kjente de at tiden var moden for å åpne en permanent butikk. Da hadde de allerede etablert en ivrig kundegruppe. Valget falt på Majorstuen og navnet ble Ditto «fordi det klang bra».
– På det tidspunktet hadde ingen av oss noe særlig erfaring fra butikkvirksomhet. Men vi lærte oss masse mens vi holdt på.
I dag selger de klær de «synes er kule», som resulterer i at en blanding av streetwear, high-end-merker og vintage-plagg henger i butikken.
– Utvalget er selektivt, fordi vi ønsker å fremme bærekraft og et helhetlig inntrykk, forklarer de.
Fikk tak i en sjelden Liverpool-drakt fra 1997
De siste årene er resell-markedet blitt til en boblende gryte. Folk står i kø dagen lang for å få tak i limiterte drops av sneakers eller liknende, for så å reselle det på nett.
Til tross for at Ditto har mange likheter med denne bevegelsen, spesielt med tanke på klærne og skoene de selger, kjenner de seg ikke igjen i kulturen.
– Vi tar inn og selger klær vi synes er fine og kule, uten at de nødvendigvis er ettertraktet på resell-markedet. Det er viktigere for oss å ha klær i butikken som samsvarer med våre personlige smaker.
At de er over middels interessert i å finne sjeldne pieces er likevel tydelig.
– Bror pleide å samle på vintage fotballdrakter. Han var spesielt ute etter den ene bortedrakten til Liverpool fra 97-sesongen, som han hadde hatt lyst på siden han var 12 år.
– I fjor fikk han tak i den i en liten butikk i Frankrike.
Denne beholdt han selvsagt selv, men gjengen gjør innkjøp til butikken på loppemarkeder, i bruktbutikker i utlandet og over internett. Majoriteten skjer likevel gjennom at kundene kommer til dem for å selge.
– Der får vi inn alt fra ubrukte plagg fra kjente, store merker, til helt spesielle, ukjente eller unike klær. Butikken speiler kundene og samfunnet rundt. Vi bruker mye tid på å håndplukke alt som får komme opp på kleshengerne i butikken.
Kunder fra 14 til 50 år
Utvalget hos Ditto er unisex, og de er nøye på å poengtere det at ingen plagg egentlig er ment for et bestemt kjønn.
– Men vi ser jo at majoriteten av kundene våre er menn. Derfor jobber vi kontinuerlig med å vise frem at klærne våre passer like godt for kvinner. Vi gjør også vurderinger for hvert plagg vi tar inn, om det kan appellere like mye til kvinner og menn.
Den typiske kunden deres er ungdommer og unge voksne i alderen 14 til 26 år, men de har også tiltrukket seg kunder opp i femtiårene.
Det ultimate for gjengen hadde vært å fått inn Chanel sin sport 2002-kolleksjon.
– Den er tært!
Å drive butikk er ikke bare bare i våre dager. Selv store kjeder og etablerte aktører faller som fluer ettersom netthandel er blitt en kraftig konkurrent. Per nå blir alt av overskuddet til Ditto lagt tilbake i butikken.
– Vi jobber jo med dette først og fremst fordi vi synes det er utrolig gøy! Vårt viktigste mål er å skape en unik butikkopplevelse som mange kan digge.
– Og så ser vi frem til å bli etablerte nok til at vi kan jobbe med dette 100 prosent på sikt.
Les også: Åpner ny vintagebutikk i Oslo