Og utfordringene er neppe over.
De siste årene har en konkursbølge rammet butikker over hele landet. Alt fra store kleskjeder til mindre nisjebutikker er eksempler på at det er utfordrende å holde hodet over vannet i dagens retail-marked.
En ny rapport fra Virke viser at 2018 var nok et år hvor omsetningen i klesbransjen falt. Og de tror ikke at den utfordrende tiden er forbi.
«Jeg tror det er første gang i mine ti år i Virke hvor vi har sett nedgang i antall butikker. Det vi ser her er et skarpt trendskifte», sier bransjedirektør for faghandel, mote og fritid i Virke, Bror Stende, til E24.
Fallet skyldes blant annet konkurranse fra netthandel og fallende priser på klær. Det kan også være et resultat av mange nedleggelser og endret forbruksatferd.
– Noe av nedgangen i omsetningen skyldes fallende priser. Med unntak av 2015 og 2016 da klesprisene økte, har prisene falt de siste ti årene. I 2018 falt prisene med 3,1 prosent og er det sterkeste prisfallet siden 2010, sier Stende i en pressemelding.
Les også: Her er tallene for de norske motebedriftene
Økt konkurranse og utenlandshandel gir nedgang for både kles- og skobransjen. Kjedene klarer seg best og tar markedsandeler fra de frittstående butikkene, mens trenden viser færre butikker og økt omsetning per butikk, heter det i pressemeldingen.
Blant kjedene som får kjenne på den dalende omsetningen er H&M, Gina Tricot, Carlings, Høyer og Zara.
Det samme gjør Varner med et fall på 5,4 prosent. Med det krympet omsetningen med flere hundrevis av millioner i 2018. Det skriver E24.
Tirsdag ble det kjent at Varner-brødrene gjennom selskapet Varner Invest kjøper seg inn i den norske luksusbutikken Yme Universe.
Hovedbilde: H&M via Virke