Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
h&m oslo
Foto: H&M

Nye tall viser fortsatt nedgang for kleskjedene

Og utfordringene er neppe over.

De siste årene har en konkursbølge rammet butikker over hele landet. Alt fra store kleskjeder til mindre nisjebutikker er eksempler på at det er utfordrende å holde hodet over vannet i dagens retail-marked.

En ny rapport fra Virke viser at 2018 var nok et år hvor omsetningen i klesbransjen falt. Og de tror ikke at den utfordrende tiden er forbi.

«Jeg tror det er første gang i mine ti år i Virke hvor vi har sett nedgang i antall butikker. Det vi ser her er et skarpt trendskifte», sier bransjedirektør for faghandel, mote og fritid i Virke, Bror Stende, til E24.

Fallet skyldes blant annet konkurranse fra netthandel og fallende priser på klær. Det kan også være et resultat av mange nedleggelser og endret forbruksatferd.

– Noe av nedgangen i omsetningen skyldes fallende priser. Med unntak av 2015 og 2016 da klesprisene økte, har prisene falt de siste ti årene. I 2018 falt prisene med 3,1 prosent og er det sterkeste prisfallet siden 2010, sier Stende i en pressemelding.

Les også: Her er tallene for de norske motebedriftene

Økt konkurranse og utenlandshandel gir nedgang for både kles- og skobransjen. Kjedene klarer seg best og tar markedsandeler fra de frittstående butikkene, mens trenden viser færre butikker og økt omsetning per butikk, heter det i pressemeldingen.

Blant kjedene som får kjenne på den dalende omsetningen er H&M, Gina Tricot, Carlings, Høyer og Zara.

Det samme gjør Varner med et fall på 5,4 prosent. Med det krympet omsetningen med flere hundrevis av millioner i 2018. Det skriver E24.

Tirsdag ble det kjent at Varner-brødrene gjennom selskapet Varner Invest kjøper seg inn i den norske luksusbutikken Yme Universe.

Les også
Morten Hegseth utfordrer bransjen med nytt hudpleiemerke

Hovedbilde: H&M via Virke

Les også: Hva er status for norsk motebransje anno 2019?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer