Mange nordmenn er glad i mote, shopping og luksus, men netthandel får skylden for at mange butikker sliter med lave salgstall.
Skrevet av: Camilla Christensen
Journalist i Finansavisen, Andreas Klemsdal, skrev i forrige uke en artikkel om at Norge står ovenfor et butikk-krakk. Her kaster han lys på temaet om kremmere som ikke klarer å tjene penger på motebevisste nordmenn.
I artikkelen blir det nevnt at en rekke store kjeder som blant annet Zara Norge, Brandstad, Only Stores Norge, Days Like This, Bertoni Norway og Nilson Group, sliter med røde salgstall. Klemsdal skriver at «kremmere greier ikke tjene penger på hjemmekjære nordmenn».
Til Melk & Honning forteller Klemsdal at artikkelen ble til etter han fikk en idé om at det var på tide å lage en statusoppdatering for norske kjeder, etter at han selv hadde lest boken The Everything Store, som er biografien om Amazon-gründer Jeff Bezos.
– Det er en forbausende stor mengde med kjeder i Norge som har drevet med underskudd år etter år. Dette er selvsagt ikke bærekraftig over tid, sier Klemsdal og fortsetter:
– Jeg kan ikke forstå annet enn at vi kommer til å se en konkursbølge i Norge, blant kjeder. Som tallene vi i artikkelen referer til fra Reidar Mueller i Varde Hartmark viser, er norske butikkkjeder underfinansierte og har lav egenkapital, noe som gjør de ekstra sårbare.
De beste overlever
For butikkenes fremtid mener Klemsdal at de beste og tydeligste konseptene selvsagt vil bestå og vokse videre, mens de dårlige konseptene vil dø og erstattes av nye.
– Det som vil bli en enorm drivkraft, tror jeg, er at nettbutikkene vet mer om hva jeg vil ha enn jeg selv vet. Vi ser dette til dels allerede.
– Går jeg inn i en Kiwi-butikk går jeg langs alle hyllene og forsøker å huske hva jeg trenger. Går jeg inn på Kolonial.no ligger det allerede gode forslag til hva jeg trenger. Denne digitaliseringen av handleopplevelsen vil bare bli sterkere og få mer betydning fremover.
Klemsdal viser til da mange bysentrum i Norge døde hen da kjøpesentrene kom. Han spår nå at mange kjøpesentre vil svekkes, som følge av netthandel.
– Det er utviklingen og den er umulig å styre/endre. Når det er sagt, jeg tror ikke på noen stor kjøpesenterdød i Norge, slik vi nå ser i USA. Jeg tror kjøpesentrene kommer til å endre seg mye, men ikke dukke under.
–Det som derimot er viktig er at alle de som driver en liten eller mellomstor kjede i Norge begynner å spørre seg hvordan de skal nå fremtidens kunde, poengterer Klemsdal.
Velger netthandel
Direktør for mote og fritid i organisasjonen Virke, Bror Stende, forteller at motebransjen med klær, sko og vesker hittil i år sliter med svake tall totalt, men at det er store forskjeller mellom de ulike aktørene.
– Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder butikktetthet og antall kvadratmeter kjøpesenter per innbygger, så når vi både bruker mer på utenlandsreiser, handler mer på nett og været svikter, vil dette påvirke butikkene, sier Stende og fortsetter:
– Netthandel øker tre ganger så fort som handel i fysiske butikker og forbruket vårt i utlandet er en del av handelskanalene som vokser raskest.
Netthandel fra utlandet har økt med 225 prosent siden 2011, hvor klær, sko og tilbehør er en av de store kategoriene vi handler fra.
Videre informerer Stende om at det i Norge legges igjen nærmere 500 milliarder i detaljhandel, som hovedsakelig kommer fra norske forbrukere. Men han legger ikke skjul på at turisme også er en viktig del for butikkenes salgstall.
– Turisme har en betydning, men hovedsakelig i storbyer og på typiske turiststeder. For luksusbutikker med sterke merkevarer er turister viktig, spesielt nå som den norske valutaen er så svak.
Luksusglade asiater
Luksusbutikken Kamikaze, som har servert nordmenn med high fashion siden 80-tallet fra Hegdehaugsveien, flyttet tidligere i høst butikkene sine ned til Oslo Sentrum. En av forklaringene driveren Kristian Horgen peket på var at turistene står for store deler av luksusmarkedet i dag. Hvis man skal få tak i denne kundegruppen må man være i Sentrum.
– Spesielt kineserne er ivrige på å handle luksusvarer i Norge, mye på grunn av den høye verdiavgiften. Jeg har blitt fortalt at turistene står for opptil 40% av salget ved enkelte av de store luksusbutikkene ved Promenaden. Turistsalget i Hegdehaugsveien har i de senere årene vært tilnærmet null, så vi har mye å gå på, forklarte Horgen til Melk & Honning.
En medarbeider i en av luksusbutikkene i Oslo, som vil holde seg anonym, forteller til Melk & Honning at faste kunder og turister er viktig for butikkens omsetning. Han påpeker at de faste kundene som handler i luksusbutikker er viktige for salgstallene, men at turister, og spesielt asiater, utgjør en viktig del av budsjettet.
– Luksusvarer er mye rimeligere for asiater å kjøpe i Norge enn i hjembyen deres. Forskjellen ligger vel på nærmere 30 prosent, i tillegg til at de får tilbake moms når de reiser hjem, sier han og fortsetter:
– Vi ser at mange turister som handler her har med seg lister over spesifikke varer de skal kjøpe med seg hjem for venner og familie.
Han kan videre røpe for Melk & Honning at flere luksusbutikker i Oslo har kunder med bakgrunn fra Asia, men som er bosatt i Oslo, som ukentlig handler mengder av varer som de selger videre til kunder i hjemlandet.
– Det finnes eksempler på flere butikker som har kunder som handler luksusvarer for minst 50.000 kroner ukentlig, som de videre selger til kunder i Asia. Dette kan de selv tjene gode penger på!
Han avslutter med å fortelle at flere turistguider også spør om de kan få handle varer til en redusert pris, dersom de tar med seg turistgrupper inn for å handle i butikken.
Forandringer i fremtiden
Bror Stende i Virke forteller videre at han tror butikker i bysentrum vil bestå i årene videre, men ikke nødvendigvis likt som det ser ut i dag. Han spår en fremtidig polarisering rettet mot spesialbutikker og store kjeder.
– Enten må du være kjempegod på en nisje eller er du en stor aktør med evnen til å møte morgendagens utfordringer, mener Stende.
Videre forteller han at det hver eneste dag forsvinner butikker i Norge og at dette utgjør en forskjell på rundt 3000 mer enn i 2008. Han legger til at åpning av nye butikker ikke klarer å kompensere for bortfallet.
– Jeg tror etableringer av nye butikker i Oslo er positivt for alle, at det forsterker området og tiltrekker seg kunder. Det er et marked for luksusbutikker, men bare i de største byene, forteller Stende og avslutter med en klar beskjed:
– Jeg vil understreke at mange har både vekst, omsetning og resultat i motebransjen – så det er ikke helt mørkt!