Phoebe Philo-nostalgien fortsetter.
T-skjorter, klistremerker og skjerf med påskrifter som «Old Céline 2008-2018», «Phoebe Forever» og «Old Céline may cause strong feelings of nostalgia» florerer på sosiale medier.
I dag har «Old Céline»-kontoen nærmere 200.000 følgere på Instagram. Og på sin egen nettside under samme navn selger de ark med klistremerker til rundt 400 norske kroner, t-skjorter i bomull til 1500 kroner og kasjmirskjerf til rundt 3000 kroner. Og det er bare den første kolleksjonen med merch». En andre kolleksjonen skal nemlig være rett rundt hjørnet.
Det var etter at Hedi Slimane overtok sjefsstillingen hos Celine og slettet alt av tidligere innhold på merkets Instagram-konto at «Old Céline»-brukeren ble opprettet. Her får fans et tilbakeblikk på tidligere kolleksjoner og kampanjebilder fra Philos tid i sjefsstolen ved det franske luksusmotehuset.
Kritikken mot Slimane har haglet nærmest siden han først tok over som kreativ leder og sjefsdesigner i fjor. Skandalen var et faktum da han debuterte sin første kolleksjon for det erkefranske luksusmotehuset. Borte var den chice Philo-estetikken til fordel for Slimanes typiske rock-chic look med stort sett unge, tynne og hvite modeller kledd i minikjoler, skinnjakker og skinny dresser. En estetikk han tok videre inn i Celines første herrekolleksjonen noensinne som han debuterte under herremoteuken i Paris forrige uke.

Såkalt merch, eller merchandise, har blitt big business for flere aktører – ikke bare i musikkbransjen. Dette har blant andre Instagram-fenomenet Diet Prada brukt til sin fordel. Kontoen som avslører designere som kopierer hverandre selger alt fra capser, kaffekopper og klistremerker, til t-skjorter og sokker.
Hovedbilde: @oldceline
Les også: Oslo surfer på en bølge av DIY og kunst-merch