Bak merket står to svigersøstre med forkjærlighet for perlekjeder.
Mange små norske merker har poppet opp de siste årene, særlig under koronapandemien – og kanskje spesielt innenfor smykkekategorien.
Bak Studio Bille står svigersøstrene Nynne Winther og Maria Undheim. De lager blant annet vakre perlekjeder med ferskvannsperler.
Etter å ha snakket om å starte noe eget i flere år, tok de sats i 2021.
Gjennomtenkte design med miljø i bakhodet er for mange merkevarer blitt alfa og omega for å appellere til kundene. Også Studio Bille ønsker å bidra til «en mer bærekraftig sirkel som tar vare på miljøet».
Merkets smykker håndlages med ferskvannsperler og forgylt sølv, mens av tekstiler velger søstrene økologisk bomull og lin. Alt lages on demand.
– Gjennom klær og smykker skaper vi et narrativ for hverdagen. Ved å velge varer med fokus på bærekraft, signaliserer du som forbruker omtanke for miljøet, samtidig som du også dyrker paradokset om at mer bærekraftige valg er en del av trendbildet, sier Maria Undheim i Studio Bille til Melk & Honning.
– I motsetning til smykker med en sterk stemme, som man etterhvert blir lei av, ønsker vi å skape rom for det tidløse og gjennomtenkte. Forbrukersamfunnet blir stadig mer opptatt av hvor varene kommer fra. Vi har tro på at merker med en sterk historie, som tilfører noe meningsfullt, i større grad vil løftes i fremtiden. En langtidsholdbar investering er også en bærekraftig investering, synes vi.
Mens Nynne jobber som designer, har Maria en kreativ utdannelse med grafisk design i bunn, i tillegg til en mastergrad i spesialpedagogikk, som er det hun arbeider med til vanlig.
– Å arbeide med sårbare barn og unge er utrolig givende og variert arbeid. Men jeg savnet å formidle kreativt i hverdagen. Digitaliseringen generelt gjorde at jeg etter endt arbeidsdag kjente et enormt behov for å utfordre den visuelle og taktile sansen, sier Maria og fortsetter;
– Det ble viktig for meg å bruke hendene til noe annet enn tastaturet. Å skape er en stor del av identiteten min. Derfor ble Studio Bille til. Et lite sideprosjekt.
Mens Nynne sitter i Danmark og syr tekstiler i studio i København, sitter Maria i Norge og lager alle smykkene deres, i tillegg til å drive nettbutikken og Instagram-profilen.
– Avstanden er helt klart en barriere vi skulle vært foruten. Men samtidig gjør det også at familiene våre ses oftere. Når vi først møtes blir det mye snakk om business, helt klart.
– Vi pleier å le litt av egne ambisjoner om barnefrie kvelder og møter, men ender som regel opp med fem ekstra assistenter. Mille er eldst i flokken og behjelpelig med alt fra pakking av ordre til organisering av studio. To ekstra hender kommer godt med innimellom.
Navnevalget på selskapet er ingen dypere mening enn at det rimer på Mille – som er datteren til Maria. Uten at hun favoriserer barna sine, må det legges til.
Nylig gjorde Melk en sak på Bille Oslo, det nye norske skjortemerket med button down-skjorter i fokus. Er dere redd for at det blir forvirrende med så like navn?
– Den saken leste jeg! Jeg tenker at en tidløs Oxford-skjorte er en klassiker også til perler. Om merkene blandes med hverandre på grunn av navnet er det bare gøy, for produktene passer godt sammen. Den stripete skjorta til Bille står forøvrig på ønskelista (eller til mannen min da, men jeg vil låne).
Det har kommet veldig mange smykkemerker i Norge de siste årene. Hva tenker dere om konkurransen?
– Vi har jo allerede de smykkene og de klærne vi har behov for. Så det blir hele tiden vanskeligere å finne gode argumenter for å tilføre flere. Det handler mer om å dytte verden i en bedre retning sammen med andre med lignende visjon som oss, enn å se på dem som konkurrenter.
Alle har noe å lære av hverandre, mener de.
– Instagram er et utrolig fint sted for små brands, og som har gjort det mulig for oss å gjøre samarbeid, drøfte, dele og diskutere ulike leverandører, visuelle profiler og strategier.
– Vi er et bittelite brand, men Instagram har likevel gitt oss kollegaer som deler våre visjoner og tanker om bærekraft i fremtiden. Det synes vi er skikkelig fint!
I dag selges produktene i egen nettbutikk, i tillegg på JF Curated i Oslo, Små Spor i Stavanger og skjonn.no i Norge. I Danmark finnes Studio Bille hos Kontinuè og Lohmann.
– De er skikkelig fine butikker det er verdt å ta turen innom i sommer om man er forbi på ferie.
Denne uken lanseres merket også på Finematter, der de står sammen med anerkjente brands som har vært lenge i bransjen – de er de veldig stolte over. I Norge synes de Studio Bille er en god match med butikker som Ensemble i Oslo.
– Ellers har vi mange navn på lista også internasjonalt, og håper vi er å finne i noen små butikker i de største byene utover året. Det er viktig for oss å være representert av butikker med de samme verdiene som oss.
Når det gjelder ambisjonen med Studio Bille, så handler det mest om å skape – noe de håper de kan fortsette med.
– Det handler mer om å gjøre det som passer oss, når det passer for oss, enn å tjene mest og bli størst mulig. For mange er motebransjen synonymt med stress, press og høyt tempo.
– Et ønske er å kunne kombinere arbeidet vi har med en sunn og bæredyktig hverdag ellers, som gir rom for å ta utviklingen av Studio Bille i det tempoet vi selv ønsker.