– Kanskje var jeg litt naiv som tenkte at jeg skulle gjøre min egen greie, sier dama bak merket til Melk & Honning.
Mens det ser ut til at smykkebransjen har fått en oppsving både her og hjemme og utenlands med stadig flere nye merker som våger å satse, finnes det også de som har vært i gamet en god stund allerede.
Svenske Maria Nilsdotter tilhører sistnevnte.
Smykkene er en miks av røffe, gjerne figurative design inspirert av en mystisk, mørk fantasiverden – med en dose goth, rock ‘n’roll og attitude. Det har falt i god smak hos alt fra kjendiser til Sveriges kronprinsesse Victoria og prinsesse Madeleine.
Det var ved en tilfeldighet at Maria Nilsdotter endte opp som smykkedesigner.
Da hun flyttet til London for å gå på den anerkjente kunst- og designskolen Central Saint Martins, visste hun ikke helt hva hun ville gjøre – som så mange andre 20-åringer. I løpet av grunnåret i kunst og design fikk hun mulighet til å prøve ut ulike retninger.
– Etter et par uker med smykkedesign, sa det «klikk» og jeg visste at det var dette jeg ville gjøre. Det var en skjønn følelse, sier Maria Nilsdotter til Melk & Honning.
– Det høres kanskje litt rart ut, men for meg lades smykker med en type magi.
Det kan være at smykket påminner om en person, hendelse eller en kvalitet man vil løfte hos seg selv.
– Det gjør at smykkene har en sterk kraft. Jeg tror man alltid har brukt smykker fordi det er sterke symboler, og det synes jeg er fascinerende.
Hun ser på smykker som en kunstform, hvor man kan leke seg og bygge verdener og historier i minatyrform.
– De fleste mennesker eier smykker som betyr noe spesielt for dem. Enten man har arvet et smykke eller kjøpt det til seg selv. At man bærer det mot kroppen og huden gjør det også veldig intimt og personlig.
Maria Nilsdotter gikk ut fra Central Saint Martins i 2007 med en bachelor i smykkedesign, og startet det selvtitulerte merket sitt samme året.
Hun innrømmer at det var vrient i begynnelsen, men at det aldri var noe alternativ for henne å gjøre noe annet.
– Man blir ikke forberedt på businessen på kunstskoler, og det var på én måte bra fordi jeg tror man bygger noe mer troverdig ved å starte ut fra et kunstnerisk perspektiv, sier hun og fortsetter;
– Kanskje var jeg litt naiv som tenkte at jeg skulle gjøre min egen greie. Jeg var lykkelig uvitende om hvor vanskelig det er å drive et selskap – men det kan man jo lære seg eller få hjelp med.
– Så forsto jeg at jo bedre det går med businessen, dess flere ressurser finnes det så jeg kan skape den verdenen jeg vil lage. Det blir mer frihet.
Hun synes mye har endret seg i smykkebransjen siden hun startet opp for 15 år siden.
– Da jeg startet i London handlet folk smykker på en helt annen måte enn i Sverige, og det fantes flere brands og prisklasser. I Sverige fantes det få smykkedesignere og tanken om hva smykker kan være var mye mer tradisjonell.
– I dag finnes det så mange nye smykkedesignere, og folk bærer og handler smykker på en annen måte.
Selv om det stadig popper opp nye smykkemerker – og dermed konkurrenter, mener Maria Nilsdotter at hun egentlig aldri har tittet på hva de andre gjør eller hva som er trendy.
– Jeg har vært opptatt av hva jeg vil fortelle, og det tror jeg har gjort at jeg har en tydelig identitet som går gjennom i alle kolleksjonene.
– Mye ser likt ut i smykkebransjen – og det kan også funke, men jeg gjør heller min egen greie.
Designene hennes lar tankene vandre til en mystisk, mytisk og mørk fantasiverden. Skoleoppgaven hennes i London var inspirert av norrøn mytologi.
Er det viktig for deg å vise frem den svenske og skandinaviske arven?
– Det har aldri vært et aktivt valg, men jeg tror det bare er noe som jeg alltid har blitt dratt mot.
Hun hadde en barndom hvor skogen og naturen var en sentral del av det.
– Mystikken er så nærværende i naturen, og jeg har alltid vært fascinert av mytologi, historier og det uforklarlige.
Det har blant annet resultert i flere samarbeid med Astrid Lindgren stiftelsen.
I 2018 lanserte Maria Nilsdotter i samarbeid med familien til den verdensberømte svenske forfatteren en smykkekolleksjon inspirert av boken Brødrene Løvehjerte. To år senere kom kolleksjonen inspirert av Pippi Langstrømpe – den gang i forbindelse med 75-årsjubileet til den populære karakteren.
Snart kommer en tredje kolleksjon. Denne gangen inspirert av Mio, min Mio – Nilsdotters favoritthistorie fra Lindgren.
– Astrid Lindgren var så forut for sin tid, og mange av historiene hennes handler om å stå opp for seg selv og for de svakere, stå imot ondskapen og vise mot.
– Historiene hennes er så dypt forankret i folkesjelen og de betyr så mye for folk, så jeg vil verne om det og samtidig gjøre det på min måte og gjøre det moderne.
Les også: Nå er de ferdige i Vogue Scandinavia