Fortsatt nedgang for det hardt pressede kvinnesegmentet.
Nye tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) for norske aviser, ukeblader og magasiner ble lagt frem tirsdag.
Det pressede kvinnesegmentet fortsetter å slite med en fortsatt nedgang i lesertall også for norske motemagasiner.
Oversikten viser at magasiner generelt taper lesere. Samlet sett er det en nedgang på 10 prosent i magasinmarkedet fra 2018 til 2019. Kategorien «kvinne» går tilbake 8,3 prosent, mens «voksen kvinne» går tilbake hele 25,7 prosent.
På opplagsfronten er det voksen kvinne som sammen med interiørblader har størst opplag. Her går kategorien «kvinne» frem 5,1 prosent.
Costume er opplagstaper
Av norske motemagasiner er det Costume som opplever den største nedgangen i opplag med hele 24,3 prosent.
Lesertallene går tilbake 4,6 prosent fra 120 000 i 2018 til 113 000 i 2019.
Da tallene for 2018/2019 ble lagt frem i fjor vår viste de en nedgang på 4 prosent i lesertall for Costume.
– For vår del var 2019 preget av avviklingen av Bonnier Norge og omstillingen dette førte med seg, så disse tallene er en naturlig konsekvens av dette, sier sjefredaktør i Costume, Kine B. Hartz til Melk & Honning.
– Men det som er gledelig er at vi ser at omstillingen har vært vellykket, og at vi nå trapper opp igjen med flere aktiviteter under vårt brand og en større satsning rundt magasinet. Vi skal blant annet arrangere COSTUME AWARDS igjen og har hatt stor suksess med events og digital satsning. Det vil skje flere spennende lanseringer under COSTUME-brandet i Norge i 2020, og vi er stolte av at over 50 prosent av våre lesere er under 30 år. Annonsørene treffer med andre ord den svært attraktive målgruppen ung, urban kvinne hos oss. Vi beholder også vår posisjon i markedet og er fortsatt Norges største motemagasin ut i fra de tallene som foreligger
KK er fortsatt størst
KK har en nedgang på 6,5 prosent i opplag, mens lesertallene viser hele 27 prosent nedgang fra 194 000 i 2018 til 142 000 i 2019.
Men KK er fortsatt Norges største kvinnemagasin med 26 utgaver per år.
– Vi er glade for at nedgangen i opplag ikke er på mer enn 6 prosent, og at vi sånn sett står oss veldig godt i markedet. Det er tross alt antall solgte blader som er viktigst for oss. Så må vi bare jobbe knallhardt for å øke lesertallene til neste måling, for dem er vi selvsagt ikke fornøyd med, sier redaktør i KK, Ingeborg Heldal.
Den ukentlige dekningen til KK på papir og digitalt samlet er på 424 000, opplyser Heldal.
– Vi er også vanvittig glade for at vi har en kjempegod digital vekst, og har økt antall daglige brukere med 30 prosent fra i fjor. Det er utrolig viktig for oss at veksten kommer digitalt.
ELLE minst nedgang
I fjor var det ELLE som hadde minst nedgang i lesertall av norske motemagasiner, med 4,5 prosent. Året før hadde den norske utgaven av det internasjonale magasinet en nedgang i lesertall på hele 12,1 prosent.
Lesertallene denne gangen viser en nedgang fra 109 000 i 2018 til 104 000 i 2019.
– I forhold til markedet så er vi veldig fornøyde. Det er leit å se at det fortsatt er nedgang i markedet, men det var også forventet og derfor gjorde vi noen grep i 2019 som vi når ser et positivt resultat av. Vi jobber hele tiden for å utvikle oss i takt med det leserne våre og markedet ønsker, både digitalt, på print og med andre aktiviteter, som arrangementer med lesere, sier sjefredaktør i ELLE, Petra Middelthon til Melk & Honning.
Opplagstall fra ELLE er ikke med i oversikten fra MBL.
Stella frem, men…
Tara går tilbake 3,2 prosent i opplag og Kamille 10,3 prosent.
Stella går frem 123,1 prosent i opplag – noe som kan forklares med at magasinet endret utgivelsesfrekvens fra seks til to utgaver i fjor.
Tara går tilbake 4 prosent i lesertall fra 126 000 i 2018 til 121 000 i 2019, Kamille 16 prosent fra 162 000 i 2018 til 137 000 i 2019.
MBL understreker at metodeendringer innebærer at tallene ikke kan sammenliknes med tall fra tidligere målinger.
Se hele presentasjonen fra MBL her.
Saken oppdateres.
Les også: Koronaviruset tvinger norske motebutikker til å stenge