Haga Hats med sin første motevisning

Håvard Haga og modell Juan Milan. Alle bilder: Julia Marie Naglestad

Nå lanserer det norske hattemerket sin første kolleksjon

Se bildene fra Haga Hats’ første visning.

I høst skrev Melk & Honning at det er hot med hatt.

Det norske hattemerket Haga Hats med Håvard Haga i spissen har kun eksistert ett år, men har allerede rukket å pryde hodene til flere norske motepersonligheter. Merket har også samarbeidet med influencer og designer bak merket Envelope1976, Celine Aagaard.

Melk & Honning var tilstede da merket viste sin første motevisning noensinne på Blå i Oslo.

– Jeg er veldig fornøyd med kvelden. De siste ukene har vært veldig intense, og når jeg da ser alle som kommer, alle modellene og all den positive responsen, så blir jeg jo veldig rørt og glad på samme tid, sier Håvard Haga i Haga Hats til Melk & Honning.

På catwalken gikk personligheter fra norsk mote- musikk- og kunstbransje deriblant Celine Aagaard, stylist Sunniva Hartgen, kunstner Sverre Malling og Trond Fagernes og Ola Jørgen Kyrkjeide som begge spiller i Hagas band Mayflower Madame, mens artist Hilma Nikolaisen avsluttet med intimkonsert.

– Det er mennesker som representerer både merkevaren og den tilhørende visjonen. De fleste har en relasjon til musikk eller kunst og har en generell look som jeg ønsker skal representere Haga Hats. Samtidig var det viktig at de ulike lookene kompletterte hverandre, og at publikum og målgruppen ser at det er mulig å style en hatt på mange forskjellige måter. Og at det er mulig å inkorporere en hatt også til hverdags, ikke bare fest, sier Haga.

Celine Aagaard og Sunniva Hartgen-Sverdrup backstage.

– Målet er å lage hatter som varer i mange år

– BLAA Collections er en kolleksjon bestående av minimalistiske og moderne hatter, med en tvist. Inspirasjonen kommer i hovedsak fra 50s og 60s rock ‘n’roll, Swinging Sixties og 70s western. Tidløs design og bærekraft er viktig, og målet er å lage hatter som varer i mange år – til og med generasjoner. Jeg liker å leke med diverse pynt som for eksempel brosjer og roser, men utover det liker jeg at de fremstår som at «less is more».

– Androgynitet gjennomsyrer kolleksjonen, og selv om hattene er inspirert av de nevnte tidsepoker, så har de en oppdatert look. De er primært laget av 100 prosent bever-filt, svettebånd i lær og foret med silke. Jeg mener dette er et bærekraftig valg, fordi materialene gjør disse hattene til en investering som varer, forteller han.

Det er ikke tilfeldig at Haga valgte Blå som sted for sin første visning.

– Jeg synes stedet harmonerer med merkevaren Haga Hats. Det er et ikonisk sted i Oslo, nydelig beliggenhet, passe slitt og både artsy, rock ‘n’ roll og autentisk. Samtidig har de en rå scene med veldig god lyd. Det var viktig av to årsaker, sier han og fortsetter;

– Fordi Hilma Nikolaisen var like viktig som runway-eventet i seg selv – det skulle være en kveld med god stil, hatter og rock ‘n’roll-følelse og musikk. I tillegg skapte scenen med alle instrumentene et veldig egnet og riktig bakteppe til catwalken, som også kler bildene som ble tatt og stemningen generelt.

Se bildene fra Haga Hats visning på Blå her:

Celine Aagaard.
Sunniva Hartgen-Sverdrup.
Sverre Malling.
Stine Mari Røverdatter.
Ola Jørgen Kyrkjeeide.
Thomas Aslaksen.
Thea Cecilie Dahl Helgeland.
Joachim Hartgen-Sverdrup.
Adrian Persen Steihaug.
Denis McBarnette.
Trond Fagernes.
Christine Marvel Engebretsen.
Hilma Nikolaisen.
Håvard Haga etter finalen.

Les også: Se bakombildene fra moteuken i København