Håvard Haga i Haga Hats

Håvard Haga i Haga Hats. Foto: Joakim Mangen

Designerprofilen: Håvard Haga i Haga Hats

– Trenger ikke å bare gå i Bergans-jakke og sneakers til jobb bare fordi alle andre gjør det.

Haga Hats har kun eksistert i ett år, men har allerede prydet hodene til personligheter som musiker Malin Pettersen, kunstner Sverre Malling og stylist Sunniva Hartgen. Og gjort designsamarbeid med Celine Aagaard og hennes motemerke Envelope1976.

– Hatter er det ene tilbehøret som man ikke kan leve uten hvis man først har begynt. Det er klart man får litt ekstra oppmerksomhet med hatt, og det gir en edge til ethvert antrekk. Jeg tror det er veldig mange som synes det er dritkult å se andre i det, men som kanskje ikke tør å bruke det selv, sier Håvard Haga (38) til Melk & Honning.

Han forteller at han er besatt av 50- 60- og 70-tallet med både swinging 60’s, den gamle rock ‘n’roll-stilen og musikken, og er veldig tro mot den. Hatter er naturligvis en stor del av det også.

– Man dressa seg opp og var mer bevisst før i tiden. Jeg synes det er fint å se litt presentabel ut for medborgerne sine. Det er en kombo av det og tidsepoken som jeg alltid har hatt en veldig dragning mot.

Også sjefsdesigner for Celine, Hedi Slimane, er besatt av disse tiårene og hyller dem i det meste han gjør, akkurat som Haga, hans kanskje største fan.

Haga Hats lager norske hatter
Håvard Haga i studio. Foto: Tim Harris

– Jeg kan stå litt på utsiden

Haga var med på å bygge opp et selskap innen innholdsmarkedsføring i Oslo, men etter mange år meldte behovet for en forandring seg. Reklamemannen, nå hattemaker, har alltid hatt en dragning mot spisse Chelsea-boots, fine frakker og blazere. Han skulle gjerne hatt en master i klesdesign, men er usikker på om det er nødvendig.

– Jeg tror at hattene ble en vei inn i en bransje som jeg synes er litt artig, men som jeg samtidig ikke trenger å være helt klint oppi heller. Jeg kan stå litt på utsiden.

Haga Hats blir til i en liten, men trivelig kjellerbod på Grünerløkka. Her bygger han universet sitt gjennom å skape ekte håndverk, få dem sendt ut til hele verden, og kuratere Instagram-feeden. Men man skal ikke se bortifra at han en gang lanserer en snever kleskolleksjon med blazere, frakker og t-skjorter.

Hvorfor begynte du egentlig å lage hatter?

– Jeg har lenge brukt gamle hatter og ble på et tidspunkt fascinert av hatter med flat brem. Det hadde ikke jeg på mine gamle typiske Borsalino-hatter, så jeg begynte å eksperimentere selv og se hvordan det funket.

Uten å kunne noe om hattemakeri, tok han kontakt med Norges siste hattemaker, Per Olaf Kalvang, som mer enn gjerne viste ham et triks eller to. Han er stadig i kontakt med modist Mona Strand, kjent for sine kreasjoner, og lærer seg resten på egenhånd og gjennom YouTube.

– Kult om folk tør å skille seg litt ut

– Etterspørselen har vært ganske bra, men det tar fortsatt tid å bygge opp. Man får jo kastet etter seg hatter til 2000 kroner der ute. Jeg selger heller færre hatter og får den prisen som jeg mener det er verdt.

Prisene ligger på 6000 kroner og oppover for én Haga hatt. Disse kan han bruke alt fra noen dager til en uke på å lage. Tidkrevende prosesser som å sy silkelining på innsiden av hattene gjør han selv.

– Med alle investeringer så har det gått ut mye penger, og det er et tapsprosjekt enda i aller høyeste grad. Oppi alt så skal man ikke glemme at det er en hobby. Jeg har ikke nødvendigvis noe mål om å leve 100 prosent av det her. Men jeg vil veldig gjerne gjøre det i kombinasjon med noe annet.

Hot med hatt i høst
Foto: Haga Hats

Er nordmenn klare for dette?

– Egentlig ganske få, men jeg tror det er en endring på vei. I tillegg til den sporty trenden, så bruker folk mer capser generelt. Selv om det er en terskel å gå fra caps til hatt, eller fra en lefsete fast fashion-hatt til en kvalitetshatt. Men jeg synes det er kult om folk tør å skille seg litt ut. De trenger ikke å bare gå i Bergans-jakke og sneakers til jobb bare fordi alle andre gjør det.

Haga Hats treffer begge kjønn, og kundene hans spriker fra både norske og internasjonale musikere og kunstnere, til kjendiser og folk flest. Han ser også at han tiltrekker seg fanbasen til Hedi Slimane med de samme bootsene og stilen.

I tilfelle man ikke ønsker å investere i en hatt, snuser Haga også på utleiebølgen som skyller innover motebransjen.

– De fleste av hattene mine blir laget på custom orders, men jeg jobber nå med en hattekolleksjon hvor jeg lager en god del i forskjellige størrelser. De kan jeg tenke meg å drive utleie på. Det planlegges forøvrig et event i 2020 der kolleksjonen blir vist, så det er bare å følge med i tiden fremover.

Hatt som varer i generasjoner

– En hatt lagd av ordentlige materialer er en bra hatt som varer i generasjoner. Det å kjøpe mindre og ta vare på det man har er viktig for meg. Det å finne en stil og være tro mot den, så blir det ikke så mange impulskjøp på fast fashion. En billig hatt er en ganske skrøpelig hatt som du legger i skapet og ikke bruker allikevel.

– Det er ikke fremtidsrettet eller bærekraftig å kjøpe masse ting i petroleumsbaserte tekstiler. Du får det ikke like fint som i naturlige fibre. Man klarer enda ikke å lage en ordentlig hatt i noe annet enn materialer fra dyr. Da snakker jeg om ull også, men det holder ikke formen.

Hattene til Haga lages av kanin fra matproduksjon, men i hovedsak av bever. Det varer til evig tid, og det finnes ikke noe bedre materiale ifølge hattemakeren selv.

– Beverne blir tatt for å holde bestanden nede i Nord-Amerika, og det sies at ingen dyr blir skadet i den prosessen. Det er kun to fabrikker i hele verden som produserer beverfilt, en i Tennessee og en i Portugal. Jeg er kunde hos begge to.

Haga forteller at favoritthatten hans er en Brian Jones-hatt. Gitaristen fra Rolling Stones var nemlig kjent for den hvite hatten sin. Haga har selv en slik hatt, i beverrotte, også kalt nutria, som går under emneknaggen guiltfree-fur.

– The New York Times omtalte nutria for rundt ti år siden som den nye guiltfree fur. Den er i samme familie som beveren, men blir sett på som skadedyr, og inntok sumpområdene i New Orleans i så stor grad at befolkningen så seg nødt til å få ned bestanden. En lokal designer lagde så en kolleksjon av de.

Haga Hats
Foto: Joakim Mangen

Musikalske referanser

Selv om han lagde sin første hatt i fjor, har Håvard Haga allerede samarbeidet med Celine Aagaard og hennes merke Envelope1976.

– Celine hadde vært i Istanbul, Tyrkia og møtt en agent og lurte på hvordan hun kunne få laget noen hatter til kolleksjonen. Da ble hun fortalt at det finnes jo en hattemaker i Norge. Vi kastet ideer frem og tilbake, så ble det en egen shape som er veldig stilren og harmonerer med fargespekteret til Envelope1976. Det er kult at Celine digger hatt selv og bruker det mye.

Hattene har fått navnet Patti, oppkalt etter den legendariske musikeren Patti Smith.

– De fleste hattene jeg lager har en musikalsk referanse. De er oppkalte etter Jim Morrison, Keith Richards, Nico fra Velvet Underground. Jeg synes det er en kul måte å navngi hattene på, sier Haga som selv spiller i band, Mayflower Madame.

– Jeg har prøvd å få den på hodet til Keith Richards, men managementet hans har ikke svart meg på hodestørrelsen hans eller en adresse å sende en til. Men jeg gir meg ikke, sier han og legger til Gary Clark Jr. og Patti Smith.

– Jeg skulle ha kastet en hatt opp på scenen og håpet på at jeg traff på størrelsen, sist gang Smith spilte på Sentrum Scene i Oslo. Kanskje jeg gjør det neste gang.

Les også: Lei av overforbruk – startet norsk klesmerke