Hele moteverdenen gratulerer Giovanna Battaglia Engelbert på sosiale medier.
Som moteredaktør, bidragsyter og konsulent til magasiner som Vogue Paris, Vogue Germany, Vogue China, Vogue Japan og W Magazine, har Giovanna Battaglia Engelbert i årevis vært en selvskreven gjest på første rad under de internasjonale moteukene. For ikke å snakke om et yndet fotoobjekt for motesultne gatemotefotografers linser verden over.
Navnet Engelbert la hun forøvrig til sitt ellers italienske navn, da hun i 2016 giftet seg med den svenske eiendomsmogulen Oscar Engelbert. Hun har siden da bodd en del av tiden i Sverige.
I 2017 valgte 40-åringen å gå nye veier karrieremessig. Da ga hun ut boken Gio_graphy: Fun in Wild World of Fashion, en ganske så fargerik og gøyal coffee table-bok publisert hos det anerkjente forlaget Rizzoli. Med over én million følgere på Instagram, er det liten tvil om at hun inspirerer med den eksentriske stilen sin.
Nå blir hun kreativ leder for Swarovski, et av verdens ledende (og mest eksklusive) smykkehus.
– Kulturelt powerhouse
Battaglia kunne røpe nyheten på sosiale medier denne uken, til stor jubel og gratulasjoner fra motebransjen. Deriblant sjefredaktør i britiske Vogue, Edward Enninful, norske Peter Dundas, den italienske motepersonligheten Anna Dello Russo, designere Richard Quinn og Giambattista Valli og toppmodell Adwoa Aboah – for å nevne noen.
– Jeg har en spennende nyhet å dele med dere. I flere tiår har Swarovski vært et lysende del av mote-, design- og underholdningsbransjen, ja, generelt hele den kreative industrien. Det er med stor glede jeg nå skal lede den kreative visjonen til det kulturelle powerhouset Swarovski inn i fremtiden, skriver den italienske motepersonligheten på Instagram.
Battaglia er imidlertid ikke et nytt fjes hos Swarovski. Hun har helt siden 2016 vært konsulent for Swarovski Professional. Den nye rollen hennes vil bli kreativ leder for Swarovski Crystal Business. Dette er en ny og sammensmeltet versjon av Swarovski Professional, Consumer Goods og Atelier.
Som kreativ leder vil hun ha kontroll over alle aspektene ved selskapet, inkludert brandbygging, produkter, kommunikasjon, kampanjer, butikker og eventer, heter det på nettsiden hennes.
Les også: Norsk modellveteran skjøt selvportretter for Vogue under lockdown