– Interessen for norsk design er stor.
Det heter at man står sterkere sammen. Denne uken gjør de norske motemerkene ESP, Hasla og Moiré nettopp det når de slår seg sammen med et showroom-kollektiv i Paris. Med No. 03 håper de på flere spennende muligheter i og utenfor Norge.
Det var på en tur til New York i regi av Norwegian Fashion Hub i fjor høst at de tre merkene først ble ordentlig kjent. Formålet med turen var å etablere nettverk, bygge kompetanse og posisjonere norske merkevarer til å lykkes ute.
– Merkevarene våre utfyller hverandre og står godt sammen. Vi synes det er utrolig fint å kunne samarbeide og dele kunnskap, nettverk og kostnader. Vi har også et likt fokus på bærekraft med produktene våre, noe som er veldig viktig for alle tre, sier søstrene Gunnhild og Anne Hasla i Hasla til Melk & Honning.

Elisabeth Stray Pedersen i ESP forteller at de fant tonen og fikk umiddelbart en god kjemi da de var i New York sammen i fjor.
– Vi deler mye av de samme ønskene, og å jobbe sammen gjør at vi står sterkere sammen, sier hun.
– Det ble naturlig å dele showroom med ESP etter vi hadde et vellykket samarbeid under Fushion, og ettersom våre merkevarer jobber rundt samme segment og butikker. Hasla ble vi kjent med under turen til New York. Samtidig som vi deler mye av de samme ambisjonene og strategiene for å ta merkene ut, sier Charlotte Fische, som driver Moiré sammen med Linn Sannes Brevik-Ribeiro, til Melk.
Les også: Min karrierevei: Anne Hasla
– Kan vise flere spekter av norsk design
Showroomet No. 03 åpnet 18. januar og står til 22. januar. Merkene forteller at Paris har vært en positiv opplevelse så langt.
– Vi har arrangert et vellykket event sammen med ambassaden i Paris, og dagene på showroom har vært bra. Det er nå innkjøpere her og det var et veldig riktig tidspunkt for oss å dra hit i januar.
– Vi merker at interessen for norsk design er stor, og Paris føles som riktig sted å vise seg frem. Siden mye norske innkjøpere også er her, blir det naturlig å møte de i en internasjonal setting.

De tre merkene forteller at alle har dratt god nytte av å dra til den franske hovedstaden sammen, og de har delt på alle oppgaver i forkant og underveis.
– Hva håper dere å få ut av dette samarbeidet? Kan vi vente mer av dere tre sammen fremover?
– De fleste merkevarer står jo svakere alene. Ved å sette opp et showroom sammen, kan vi vise flere spekter av norsk design. Ved å introdusere hverandre for hverandres nettverk og kunder kan vi dele kunnskap og dra nytte av å være sammen i Paris. Vi trives veldig godt i hverandres selskap, og er veldig åpne for å gjøre flere spennende prosjekter sammen.
Les også: Skandinaviske merker setter inn støtet på bærekraft