Kaibosh utvider igjen

Helge Flo. Foto: Kaibosh

Nå satser Kaibosh på nytt

Nye butikker – og mulig internasjonal ekspansjon.

Det har vært urolige tider for Kaibosh de siste årene.

Det norske it-brillemerket gikk konkurs før jul i 2016 med en gjeld på 20 millioner kroner.

Bare måneder senere hadde gründerne bak, Michelle Rowley og Helge Flo, funnet en løsning for å redde merket. Men i desember 2018 gikk Kaibosh konkurs for andre gang.

Merket stengte dermed ned butikkene sine i Danmark, i tillegg til at de flyttet ut av lokalene sine på Grünerløkka i Oslo.

Brillemerket beholdt det samme lokalet for Bergen-butikken sin. I mai i år valgte de å satse på ny og åpnet en shop-in-shop i konseptbutikken F5 i Oslo sentrum.

Nå utvider brillemerket igjen.

– Hovedgrunnen til at Kaibosh gikk konkurs sist var for høy gjeld og at butikkene i Danmark ikke fungerte ordentlig. Butikkene i Norge gikk fantastisk godt, men det var ikke nok til å forhindre at vi måtte kaste inn håndkleet til slutt, sier Helge Flo i Kaibosh til Melk & Honning.

– Hovedsakelig betyr dette at vi må bygge opp Kaibosh i Norge først og fremst. Jeg tror vi gikk litt for fort frem med selvbetjeningsløsninger i motebutikker og lignende. Brillekundene er ikke helt klare for det enda. Back to basics er det viktigste nå.

– Alle kan eie en del av Kaibosh om de vil

Flo forteller at de ikke har vært flinke nok tidligere til å fortelle hvor gode de er i forhold til pris, design og kvalitet.

– Mange vet ikke at vi faktisk har fast ansatte optikere i butikkene våre, som hver dag tar synsprøver og gir kundene våre trygghet. Vi er ikke bare et solbrillebrand.

– En Kaibosh-kunde har råd til å tenke på briller som et moteobjekt istedenfor et altfor dyrt synshjelpemiddel. Til nå har vi vært mest opptatt av å formidle design og kvalitet. Fremover skal vi fokuserer på helheten.

Sist konkurs ble merket nødt til å flytte ut av lokalene sine vegg i vegg med motebutikken Ensemble på Grünerløkka.

Nå står imidlertid en ny butikk for tur – igjen på Grünerløkka. Den skal etter planen åpne i løpet av februar 2020.

Flo nevner også Stavanger og Trondheim som mulige steder fremover.

Kaibosh satser - igjen
Kaibosh-butikken i Oslo sentrum.

– Videre så kommer tempoet på nye butikker an på hvilken finansiering vi får på plass. Vi har ingen gjeld nå, og det tenker vi å fortsette med så lenge vi kan. Akkurat nå er vi midt i en emisjonsprosess der vi inviterer kunder og alle andre med på eiersiden.

– Alle kan faktisk nå eie en del av Kaibosh om de vil.

– Har dere med investorer på laget denne gangen?

– Ivar Borge fra Bergen sitter i førersetet og har ansvaret for alt det finansielle. Vi har også med oss en rekke profilerte Bergensinvestorer som kom til oss i sommer, sier han og forteller at med crowdfundingsplattformen Around.no, har de allerede fått med 28 nye investorer fra hele landet.

– I tillegg har alle eksisterende investorer gått inn med mer. Vi håper å hente et sted mellom en og tre millioner kroner, og vil tilpasse vekststrategien i forhold til hvor mye finansiering vi får på plass.

Finansieringen avgjør

Men våger Kaibosh seg på å utvide internasjonalt en gang til? Flo mener merkets konsept passer internasjonalt, og at det ikke finnes sammenlignbare konsepter der ute.

– Igjen så er finansieringen vår det som avgjør når vi kan gå ut av Norge. 2021 kanskje? Videre så må vi alltid ha med oss en lokal partner når vi går internasjonalt. Vi kan godt tro at vi forstår de ulike markedene, men vi vil aldri kunne forstå det like bra som en lokal partner.

– Konsept, branding, design, kvalitet eller pris var aldri problemet internasjonalt. Det var forståelsen av den lokale dynamikken i forhold til ansatte og lignende som var det vanskelige punktet.

– Hvordan er det å åpne nye butikker nå, med tanke på retailmarkedet og at deres tidligere ekspansjon ikke gikk optimalt? 

– Ser vi bort fra vårt danske eventyr, så gikk jo retailbiten faktisk veldig bra. Optikk tilhører den mest profitable delen av retailmarkedet og har vært veldig motstandsdyktig i forhold til prispress og online lekkasje. Dette har vært omtalt i finanspressen flere ganger bare de siste ukene.

Merket har en såkalt vertikalt integrert forretningsmodell. Det betyr at de kan kontrollere hele verdikjeden sin, fra design og produksjon til distribusjon og retail. Uten mellomledd.

Flo forteller at Kaibosh sin forretningsmodell dermed gjør at de kan tilby bedre priser enn sine konkurrenter, og samtidig beholde levedyktige marginer.

– Har man lyst til å investere i retail, så har Kaibosh det sterkeste kortet så vidt jeg kan se.

Les også: Disse Oslo-butikkene mener Hypebeast du bør besøke