Norsk motemerke åpner butikk i Tokyo

Publisert:

Del innlegg:

«Vi har blitt inspirert av Japan lenge, og Japan har blitt en del av måten vi jobber på».

Norsk mote er i vinden som aldri før – ikke bare her hjemme, men også internasjonalt.

I desember i fjor skrev Melk & Honning om Norwegian Fashion Hubs prosjekt «Norwegian Fashion Abroad», som måneden før tok med seg de norske motemerkene FWSS, CalaJade, ESP, Iben og Aurland til Tokyo. Her var målet å lære om og utforske det japanske motemarkedet.

Markedet i den japanske storbyen er blitt bra business for flere norske merker, blant andre Tom Wood, T-Michael og Norwegian Rain. De to sistnevnte drives og eies av bergenserne Alexander Helle og Michael T. Nartey.

Nå åpner designerduoen dørene til en flaggskipbutikk i Tokyo, Japan.

https://www.instagram.com/p/Bv3rxwbHP2B/

– Japanflaggskipet vårt en en god norsk dugnad. Vi har slått oss sammen med aktører som vi er stor fan av. Produkter som er håndplukket for å vise Japan et kuratert utvalg av de vi mener kan inspirere verden. Norge har særdeles mye på globalt nivå som foreløpig er veldig underkommunisert, forteller Alexander Helle, til Melk & Honning.

– Det er egentlig veldig spennende. Alle har hørt om dansk, svensk og finsk design. Norge er den mystiske halvbroren som ingen visste de hadde.

Duoen har tidligere hatt suksess med egne butikker i Paris, Oslo og hjembyen Bergen. I tillegg selges merkevarene deres i 18 land og 122 butikker verden over.

Det var NRK som først omtalte åpningen av Tokyo-butikken. Til statskanalen forteller Nartey at duoen følte Japan var det neste steget å ta.

«Vi har blitt inspirert av Japan lenge, og Japan har blitt en del av måten vi jobber på», sier han.

Japan er imidlertid ikke noe nytt marked for T-Michael. I januar i fjor ble bergenseren hyllet for sitt arbeid med å fornye den japanske kimonoen i samarbeid med det japanske klesmerket Y & Sons.

Hovedbilde: Y & SONS

Les også: Er alder en glemt faktor når det kommer til mangfold?

Siste artikler

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...

Janka Polliani lanserer eksklusiv jakkekolleksjon med Villoid

Denne høsten går moteprofil Janka Polliani fra front-row til designstudio - og resultatet er en kolleksjon som oser...

Dette er kåpen alle vil ha denne vinteren

Klassikeren som aldri går av moten, har fått en oppgradering denne vinteren - og den lille detaljen gjør...

Olivier Rousteing forlater Balmain

Balmain kunngjorde i dag at motehuset og kreativ direktør Olivier Rousteing har valgt å gå hver sin vei...

Få julebordsgløden med Sophie Elise – hennes beste tips til vinterens selvtillitsboost

Nå som mørket senker seg og julebordsesongen er rett rundt hjørnet, er det lite som løfter humøret mer...

Menneskelig innsikt møter teknologi: This Is Creative satser på Performance Marketing

Det kreative kommunikasjonsbyrået This Is Creative tar et nytt strategisk steg. Etter mer enn 20 år i skjæringspunktet...