Designeren ble invitert fra Bergen til Japan for å revolusjonere kimonoen.
Tirsdag morgen kunne NRK fortelle at den norske designere T-Michael hylles internasjonalt for sitt arbeid med å fornye den japanske kimonoen.

T-Kimono. Foto: Y & Sons
Ifølge nettavisen skal det hele ha blitt til etter at T-Michael traff grunnleggeren av det japanske klesmerket Y & Sons, for drøye tre år siden.
Y & Sons er en kleskjede som har designet kimonoer helt siden 1916, og har i dag over 130 butikker i Japan. Norske Michael Tetteh Nartey har på sin side gjort det stort med sitt eget klesmerke T-Michael, gjennom de siste tjue årene. I tillegg til dette har han etablert merket Norwegian Rain i samarbeid med Alexander Helle.
Møte mellom de to skal ha vært starten på et helt nytt kapittel: Den japanske kleskjeden ønsket nemlig at T-Michael skulle redesigne det klassiske og tradisjonelle klesplagget – kimonoen.
I dét Melk & Honning prøver å få kontakt med T-Michael tirsdag ettermiddag, er den populære designeren dessverre akkurat kommet på et fly. Til NRK har han likevel fortalt at Y & Sons er en kjede som vet hva de holder på med og at han selv var sikker på at han ikke ville ødelegge noe.
Baktanken med kimono-samarbeidet skal ha vært kjedens ønske om å nå en yngre målgruppe og at japanske ungdommer skal være stolte over plagget.
– Vi har beholdt kimonoen i sin form, men vi har gitt den et moderne uttrykk med det tyngre flanellsstoffet vi bruker i mine dresser, sier Natley til NRK og fortsetter:
– Y & Sons merker at det kommer nye typer kunder i butikken deres for å kjøpe vår kimono. Nå føler de at de kan bruke den slik vi i Norge ville brukt en kardigan eller jeans.
At innsatsen T-Michael la ned i arbeidet med kimonoene ble satt pris på av japanerne er helt tydelig. Reiselivsmagasinet «Time Out» nominerte nemlig T-Michael med kimonoene under navnet «T-Kimono» i den æresfylte kategorien «Årets Produkt».
I anledning den årlige prisutdelingen til reiselivsmagasinet kalt «Love Tokyo Award» i november 2017, ble T-Michael til sin egen store overraskelse den seirende vinneren.
– Vi jublet og drakk sjampanje og tenkte: Vi klarte det. Det var jo utenkelig å drømme om noe mer enn en nominasjon, sier Nartey til NRK.
Nettavisen kan videre avsløre at T-Michael allerede har hatt besøk hjemme i Bergen av motemagasinet GQ, som ønsket å bli bedre kjent med den norske designeren.
– Det har gått fra å være et kult prosjekt mellom meg og Y & Sons, til noe som er blitt en stille revolusjon der japanere takker meg for å gjøre kimonoen til noe de kan bruke til hverdags, avslutter T-Michael med å si til NRK.
Hovedbilde: Y & Sons
Les også: De største moteøyeblikkene fra 2017