Er alder en glemt faktor når det kommer til mangfold?

– Motebransjen er obsessed med evig ung.

Mye har skjedd siden spørsmålet om mangfold i motebransjen først dukket opp, og etnisitet, kroppsfasong, kjønn og religiøs og kulturell bakgrunn har vært i fokus de siste sesongene. Sjefredaktør i britiske Vogue, Edward Enninful, har konsekvent brukt mørke modeller siden han tok over magasinet i 2017, mens her hjemme har både PS:Magasin, Costume, Elle og KK brukt modeller med blant annet hijab, funksjonsutfordringer og nå sist en samisk jente i samedrakt på coveret av sine magasiner.

Under herremoteuken i Paris nylig sendte den japanske designeren Junya Watanabe godt voksne, gråhårede menn ned catwalken. Det åpner for et betimelig spørsmål:

Har vi glemt å snakke om alder i mangfoldsdebatten?

De gamle er eldst?

Céline SS15-kampanje
Forfatter Joan Didion i Céline sin SS15-kampanje. Foto via W Magazine

Motebransjen er riktignok ikke fremmed for å verken vise eller hylle alderdom, men det går som regel lang tid mellom hver gang.

Et par eksempler:

Iris Apfel var kampanjemodell for sminkemerket Mac i 2011, da som 90-åring, mens Céline med Phoebe Philo i spissen brukte ikoniske Joan Didion i sin SS15-kampanje.

Her hjemme brukte FWSS voksne modeller i visningen til sin AW16-kolleksjon, mens Søster Studio brukte en godt voksen modell under Bik Bok Runway Award i 2018.

Under Versaces SS18-visning i fjor dukket «De fem store» opp på catwalken. Cindy Crawford, Claudia Schiffer, Carla Bruni-Sarkozy, Helena Christensen og Naomi Campbell avsluttet visningen for det italienske mothuset. Alle 45 pluss.

Campbell ble forøvrig i vinter nytt ansikt utad for det amerikanske skjønnhetsmerket Nars i en alder av 48 år. Det er hennes første skjønnhetskampanje noensinne.

Team: – Aldri vært stor pågang

I stallen til Team Models er seks voksne kvinner og tilsvarende antall voksne menn blant modellene, deriblant Norges første supermodell Anette Stai.

– Jeg fikk med meg at de gamle gutta ble hentet inn igjen til Watanabe-visningen, men det samme er også i ferd med å skje når det gjelder de gamle supermodellene på kvinnesiden. Byråene har satt opp egne divisjoner med de gamle stjernene, forteller modellmamma Eivor Øvrebø i Team Models til Melk.

Eldre supermodeller
«De fem store» under Versace sin SS18-visning. Foto via Vogue

– Når det gjelder lille Norge, har det aldri vært stor pågang av jobber for den mannlige delen av stallen. Er en kar heldig, har han kanskje en jobb hvert halvår, iallfall når han har passert 30, påpeker hun og legger til;

– Norske kunder booker ofte menn fra utenlandske byråer, til og med modeller som vi norske byråene representerer. Det er kanskje litt kulere å ha hentet inn en modell fra utlandet?

Øvrebø forteller at byrået gjerne vil at kundene og magasinene booker norske modeller, men at det er et lite marked, og at modellene gjerne blir raskt «oppbrukt».

– Kvinnene er selvfølgelig mer attraktive. Vi har jo et større marked for kvinnene, både her hjemme og der ute. Dette er også en grunn til at kvinnelige modeller tjener mye mer enn menn, avslutter Øvrebø.

– Ikke helt der det burde være

Modellbyrået Idol Looks har ingen eldre kvinner i stallen sin, men fire voksne menn. Modellspeider Amar Faiz forteller at de har liten etterspørsel etter eldre kvinner.

– De fire mennene vi har jobber veldig bra. Vi har liten etterspørsel etter eldre kvinner, men har faktisk tenkt å signere noen nå. Det er mer fordi vi liker looken deres.

Han presiserer at Idol Looks er et rent motebyrå, til forskjell fra andre byråer som også gjerne representerer såkalte reklamemodeller med tilsvarende større etterspørsel.

– Våre eldre modeller blir mest brukt til kommersielle oppdrag, og minst mulig i motesammenheng. Så når det gjelder mote er det fortsatt ikke helt der det burde være.

Vil ha flere eldre modeller

En eldre modell under Bik Bok Runway Award
Søster Studio under Bik Bok Runway Awards 2018. Foto: John Phillips/Getty Images for Oslo Runway

– Vi må ha modeller som kan passe inn til de forskjellige oppdragene, spesielt innen reklame, både på print og tv. Derfor er det et stort utvalg i både typer og alder. Vi kan ikke leve av motebransjen her i landet, da hadde vi måtte stenge for lengst, sier Øvrebø ved Team.

– Når det gjelder alder og bruk av eldre modeller, er det jo avhengig av hvilken type oppdrag som skal gjøres. Du sender ikke en på 50 år til Bik Bok eller Det Nye, og du sender heller ikke en på 18 til Femina som er et magasin for voksne kvinner.

Faiz mener at de eldre modellene gjerne gjør kommersielle jobber, og ikke er så mye å se på catwalken.

– Mote- og beautybransjen er obsessed med evig ung. Jeg er enig i at det burde være flere voksne modeller, og det var forfriskende å se Junya Watanabe sin visning i Paris. Det var en liten pause fra radmagre tenåringer, sier han.

– Det er ikke så mange eldre modeller som gjør modellbransjen til en karriere. Lifespanen til en modell er ikke akkurat veldig lang, og de fleste modeller jobber til de er 35- 40, før de begynner med andre ting.

– Mote har alltid vært tynn og ung

Trendforsker Gunn-Helen Øye forteller til Melk at merker og designerne bak gjerne ønsker at kjøperne deres skal få en gjenkjennelse i de modellene de bruker, en såkalt speiling.

– Det man har sett er at de unge aldri vil forsvinne, fordi vi mennesker ikke klarer å se vår egen alder. Vi ønsker å være unge. Men likevel, det er et gap mellom hvem kjøpergruppen er og ekstremt unge modeller, sier hun.

– Den sterke kjøpergruppen blir lei av å bli presentert klærne de skal kjøpe på en tenåring. De bejubler en designer som viser på eldre modeller, og man får jo oppmerksomhet verden rundt ved å bruke voksne modeller. Så eksploderer salget, og alle andre merker kopierer det.

Hva tenker du om at Junya Watanabe viste en hel kolleksjon med eldre modeller på catwalken?

– Japanerne har en annen attitude til alder i forhold til mange vestlige land. Det kan hende at denne kule designeren har en ideologi og en spesiell respekt for eldre mennesker. Det kan også være en protest mot å bruke tynne, 14 år gamle modeller.

Øye mener at dette speiler tidsånden, men viser til en voksende trend med å bruke eldre modeller.

– Det er en frykt for alder fordi vi sammenligner alderdom med avdanket, ferdig, ikke attraktiv. Mote har alltid vært tynn og ung. Men så kommer det en designer som Watanabe og løfter opp kule menn på 60 pluss, avslutter hun.

Jakten på evig ungdom

Norske Moiré med en eldre modell i F5 Magazine
Moiré i F5 Magazine. Foto: Ronja Penzo

Norske Moiré har flere ganger satt fokus på sterke kvinner og individualitet i sine kampanjer, men har til gode å bruke en eldre modell som ansikt utad.

– Vi jobber aktivt mot karakterer som ofte er knyttet opp mot våre kolleksjoner og konsepter. Vi hadde en tanke om å bruke en voksen kvinne i vår siste kampanje, men fant dessverre ikke den karakteren vi lette etter for denne kolleksjonen, forteller Charlotte Fische og Linn Sannes Brevik- Ribeiro i Moiré til Melk.

– Derfor var det ekstra gøy å se F5 Magasinet caste en voksen kvinne med våre klær. Vi jobber med å få klærne til å passe karakterer og personligheter utover alder. Dette kommer jo også av at våre kunder varierer fra 18 til 70 år, sier de to.

– Vi tenker at vi som designere kan hjelpe å åpne opp for mangfold ved hjelp av våre bevisste valg gjennom casting. Det er absolutt på tide i motebransjen at dette snur, og ikke blir en kortvarig trend. Det er også viktig at bransjen i sin helhet støtter opp om dette ved å faktisk publisere og bruke kampanjemodeller utover deres egen målgruppe.

Det mener også Faiz i Idol Looks.

– Jeg tror motemagasiner og designere må begynne å bruke eldre modeller slik at etterspørselen øker, men jeg tror også at de eldre liker å se på de unge. Det er ihvertfall det alle mine mentorer sa: «Ungdommer gir oss eldre inspirasjon». Så kanskje er det det som er mottoet i moteverdenen?

– Til syvende og sist tror jeg at mangelen på eldre modeller er den evige jakten etter evig ungdom.

Hovedbilde av Junya Watanabe Man AW19 av Christina Fragkou for Dazed & Confused

Les også: Agent Provocateur satser på kroppspositivisme