Norsk mote går internasjonalt: Oslo Runway åpner dører i London og København

Oslo Runway tar et stort steg ut av Norges grenser og inn i den globale moteverdenen.

For aller første gang har plattformen etablert egne showrooms i motehovedstedene London og København: En historisk milepæl som markerer starten på en ny æra for norsk mote.

Dette er ikke småtteri. Showroomene fant sted i forkant av London Fashion Week og under Copenhagen Fashion Week, og tiltrakk seg et bredt spekter av europeiske bransjeprofiler; alt fra innkjøpere og stylister til agenter og internasjonal mote­presse.

Blant merkene som fikk skinne i spotlighten var Pearl Octopuss.y, Ella & Il, Julie Josephine, Woodling og Envelope1976. Målet? Å øke eksporten, bygge nettverk og etablere norsk design i det internasjonale markedet. Ikke bare som noe eksotisk og nytt, men som en aktør å regne med.

Dette er en milepæl for oss, sier Elin O. Carlsen, CEO i Oslo Runway.

Responsen har vært enormt god, og det er tydelig at norsk design appellerer til et internasjonalt publikum som etterspør høy kvalitet, unikhet og stilrent design.

Ny eksponering, nye muligheter

For mange av merkene betyr showroom-satsingen et nytt nivå av eksponering og tilgang til nettverk som tidligere har vært langt utenfor rekkevidde. I London tok Oslo Runway imot over 70 gjester, fra medietitler og salgsagenter til ledende innkjøpere. I København ble det arrangert en eksklusiv middag i samarbeid med innkjøpsmessen CIFF, med deltakelse fra blant annet Saks Fifth Avenue (USA), 10 Corso Como (Italia) og Tomorrowland (Japan).

Dette initiativet gir oss som merke en helt ny eksponering, sier Celine Aagaard, grunnlegger og kreativ leder for Envelope1976.

Vi har fått verdifulle møter med innkjøpere vi ellers ikke ville hatt tilgang til.

En del av en større visjon

Satsingen er også en del av en større politisk og økonomisk strategi. Regjeringen har satt et mål om å øke eksporten av norsk design- og ferdigvareindustri med 50 % innen 2030. Innovasjon Norge og Norwegian Fashion Hub spiller nøkkelroller i denne ambisiøse planen, i tett samarbeid med aktører som Oslo Runway, Utenriksdepartementet og norske ambassader.

Det er et langsiktig arbeid som handler om mer enn synlighet. Det handler om å bygge strukturer, nettverk og tillit på tvers av landegrenser.

Neste stopp: Oslo

Internasjonal interesse er ikke enveis. Når Oslo Runway går av stabelen 25.–27. august, kommer flere av bransjeprofilene som besøkte showroomene i London og København til Oslo for å møte merkene på hjemmebane. På gjestelisten står blant annet en frilansjournalist som skriver for Business of Fashion og en agent fra det London-baserte showroomet The Alfabet.

Med denne typen tilstedeværelse og momentum, peker mye i retning av at norsk mote (tidligere sett på som liten og lokal) nå har tatt steget inn på den globale scenen med selvtillit og stil.

Melk & Honning følger utviklingen videre under Oslo Runway i august. Følg med for eksklusive intervjuer, rapporter fra catwalken og innsiden av Norges nye eksporteventyr.