Lar deg endre designet med mobilen.
I fjor lanserte Carlings verdens første digitale kleskolleksjon. Det genererte massiv internasjonal oppmerksomhet og en prestisjetung reklamepris i Cannes.
Nå gjentar den norske kleskjeden suksessen med verdens første augmentet reality t-skjorte som lar deg endre designet med mobilen.
Digital teknologi
Prosjektet har fått navnet The Last Statement T-shirt, og skal være verdens første plagg med et levende bilde. T-skjorten er utviklet av den norske kleskjeden i samarbeid med byrået som blant annet jobber med Instagram.
Den digitale t-skjorten har en grafisk logo som fungerer som et sporingssystem på smarttelefoner. Ved hjelp av digital teknologi kan man endre designet, og velge mellom eksempelvis animerte budskap som oppdateres kontinuerlig etter nyhetsbildet og aktuelle tema.

Carlings: Målgruppen er early adaptors
Inspirasjonen er hentet fra den klassiske statement-t-skjorten med en tanke om å gjøre den til mer enn et engangskjøp ved å forlenge plaggets levetid.
– Det er jo i utgangspunktet ikke mer enn èn t-skjorte, men der teknologien tillater deg å gjøre denne ene om til mange forskjellige – alt etter hva du ønsker å uttrykke, sier Ronny Mikalsen, Brand Director i Carlings.
Han forklarer at konseptet er tatt videre fra å være heldigitalt til nå å koble det digitale sammen med det fysiske plagget.
– Utviklingen har kommet på bakgrunn av feedbacken vi fikk i første runde. Målgruppen vår er early adaptors og veldig åpne for ny teknologi.
Fremtidens moteindustri
Etter at Carlings lanserte fjorårets digitale kolleksjon har flere store aktører, eksempelvis Tommy Hilfiger og Nike, kastet seg på trenden.
– Digital teknologi vil hjelpe oss å gjøre produksjonen mer bærekraftig, det vil hjelpe oss å kjøpe riktig produkt i riktig mengde. Dette vil føre til mer holdbare plagg, som kunden faktisk vil ha, sier Mikalsen

Han tror AR-t-skjorten bare er ett eksempel på hvordan digitale eksperimenter former fremtidens moteindustri.
– Vi jobber i en bransje som har store utfordringer hva gjelder bærekraft og miljø. Vi ser på det som vårt ansvar å hele tiden tenke ut og teste nye måter å løse utfordringene på.
Les også: Kan fast fashion egentlig gå i bresjen for bærekraft?