I starten av september i fjor åpnet FUTUR dørene midt i smørøyet på Grünerløkka. Butikken er den eneste som fører merker som MISBHV, Represent, C2H4 og HAN København i Norge, og har derfor blitt et «go to» spot for folk som digger high-end streetwear. Det er også foreløpig den første butikken som fører det norske merket Mayow.
Undergrunns-sjappa har også fått mye oppmerksomhet for sin grillz-sone der kjente fjes som Makeupmalin og Marianne Theodorsen har gjort tenna sine gylne.
Nå har grunnleggerne Eleonora Si Lang og Thomas Angell bestemt seg for å utvide FUTUR og starter opp nettbutikk i tillegg.
– Vi kommer til å fortsette sjappa som vanlig med grillzone og klær, men vi merker at flere etterspør plagg på Intsagram og Facebook. Det er jo ikke alle som bor i Oslo så vi ønsker å gi folk muligheten til å handle klærne uansett , forteller Eleonora til Melk & Honning.
Alle varene i den fysiske butikken vil være tilgjengelig på nett fra og med i dag, med 50% på fjorårets kolleksjoner ut februar.
Vi lever i en tid der flere og flere velger å kutte ut fysiske butikker og heller flytte inn på nett, med Jostein Wålengen og Nr.9 som det ferskeste eksemplet.
Dere velger å fortsette å ha butikken på Løkka. Hvilke fordeler mener dere en fysisk butikk har som veier opp for utgiftene det fører med seg?
– For vår del var det viktig å åpne en fysisk butikk i starten for å kunne få frem det uttrykket og den viben vi ønsket å skape med FUTUR. Vi ønsker å engasjere ungdom og være mer enn bare en klesbutikk. Fremover kommer vi til å ha flere happenings både i og utenfor butikken også. I tillegg så finner man foreløpig ikke mange av merkene vi fører i andre butikker her, så for å introdusere merkene ordentlig var det viktig at kundene kunne prøve plagg og sjekke kvaliteten fysisk. Grillz-sonen er også en viktig faktor. Dette er noe nytt for de fleste i Norge, og alt av konsultasjon og avstøp skjer i butikken, forteller Thomas.
I sammenheng med butikkåpningen har de sluppet en teaser kalt «Hello Youth» som viser noen av plaggene som er tilgjengelig i nettbutikken. Eleonora og Thomas har teamet opp med den franske filmfotografen Franck Trozzo Kazagui (@FranckTrozzoKazagui) for å lage en teaser til åpningen av nettbutikken og den Oslo baserte fotografen Samuel John Ditta, kjent som @thelosthype.
– For oss er det viktig å bruke kreative venner og partnere som også jobber med det de brenner for. Sammen skaper vi freshe uttrykk som forhåpentligvis gir den viben vi ønsker å skape i FUTUR-universet, sier Thomas.
Les også: MISBHV – Hedonistisk streetwear-merke for sterke individer