Nå skal influencere drive utleie av klærne sine

Foto: Instagram/@bybenedicthe

Nå skal influencerne leie ut klesskapene sine

– Fin mulighet for influencere til å påvirke følgerne sine til å tenke mer bærekraftig og økonomisk.

Utleiebølgen har for alvor skylt innover motebransjen. I tillegg til utleietjenester som norske Fjong, har også motemerker som By Malene Birger, Filippa K og Ganni begynt å leie ut klær.

Nå er det kommet nok en aktør på banen – som lar deg leie klær fra influencernes garderober.

Norske Borrow & Style ble lansert i november, men er allerede i godt gang med å leie ut kjoler, vesker og tilbehør fra ulike aktører. Også influencere og kjendiser kan leie ut klesskapene sine.

– Vi har utviklet en digital plattform som gjør at butikker, brands, influencere og designere kan bygge, administrere og markedsføre sin egen utleiebutikk. Vi har også fokus på å tilby kunder merker som vi ser ikke finnes på det norske markedet, som vi selv ønsker å leie, sier Kristina Aarvold i Borrow & Style til Melk og Honning.

– Vi ønsker alle at forbrukerne skal velge mer bærekraftige og økonomiske alternativer. Vi har hentet mye inspirasjon fra internasjonale aktører innenfor utleie av klær. Flere av disse har holdt på med dette i over ti år.

Med showroom på Karl Johan i Oslo, kan man velge på nettsiden hva man ønsker å leie, og hente det fysisk hos Borrow & Style, eller få det tilsendt i posten. Prisene ligger på 600 til 1200 for en kjole eller veske, avhengig av hvor dyre plaggene er. Det er partnerne selv som bestemmer prisene på sine produkter.

Nå skal influencere drive utleie av klærne sine
Foto: Borrow & Style

Utleie av sjeldne merker

Borrow & Style ble startet opp av motegründerne Natalie Henriksen bok Kouture-butikkene, Kristina Aarvold og Rune og Patrick Skou, som står bak utleietjenesten for barneklær, Tuckify.

– Vi tror at flere forbrukere ønsker å leie klær som kjoler til fest, bryllup og eventer. Dette er jo både bærekraftig og bra for økonomien, siden mange jenter bruker kjoler kun én gang. Med de nye utleiekonseptene som kommer, er nok dette en tjeneste som forbrukerne kommer til å forvente i fremtiden, sier Aarvold.

– Vi ønsker derfor å inkludere motebransjen der butikker, brands og designere kan få ta del i utleiemarkedet. Dette er et utrolig stort marked allerede i USA. Og vi tror også dette kommer til å skje i Skandinavia.

Aarvold forteller at de gjorde mye research før oppstarten, og oppdaget at flere kunder ønsker å leie kjoler og vesker til ulike anledninger, men at det ikke alltid er tilgjengelig nok.

– Vi så også at mange jenter ønsker å leie mer unike kjoler, og gjerne brands vi har lite av i Norge, som for eksempel Retroféte og Zimmermann.

– Vi lagde derfor en digital plattform som gir butikker, brands og designere muligheten til å leie ut sine varer. I dialog med influenceren og klesdesigneren Benedicthe Bjerke bestemte vi oss også for å starte og leie ut influenceres klesskap, og gjør en test på dette nå der vi kontakter potensielle partnere.

Nå skal influencere drive utleie av klærne sine
Kristina Aarvold og Natalie Henriksen. Foto: Borrow & Style

I tillegg har selskapet fått med en investor på laget som har skutt inn en halv million kroner.

Hvilke profiler fra motebransjen har vist interesse for å bidra?

– Vi har flere profiler som som har vist interesse på Instagram, og har mange spennende møter fremover. Vi jobber med å få på plass flere moteprofiler, men kan ikke gå ut med navn enda. Men vi lover at det blir bra.

Kle deg som en influencer

Aarvold forteller at de har vært overveldet over mottakelsen. Til tider var de tomme for populære julebords- og nyttårskjoler.

– Vi fikk også ventelister på de mest populære kjolene fra norske Kayani. Her fikk merket maksimert sin inntjening ved å leie ut kjolene gang på gang. Og flere jenter fikk muligheten til å skinne i de fine kjolene, selv om kjolene var utsolgt i butikk, sier Aarvold.

– Vi fikk flere henvendelser fra influencere under Vixen Awards, og lånte ut en superfin Zimmermann-kjole til Sara Emilie, som fikk prisen Årets Influencer Livsstil. Etter dette fikk vi mye positive tilbakemeldinger. Flere jenter kontakter oss på Instagram som ønsker å leie kjoler fremover.

Kristina Aarvold. Foto: Borrow & Style

At influencere påvirker følgerne sine er ingen hemmelighet, enten det er gjennom rabattkoder og lignende eller bare det å alltid ha det siste nyeste. I tillegg sitter mange influencere på et stort lager av klær. Ved å leie ut disse kan de påvirke følgerne sine i en mer bærekraftig retning, tror gründerne bak utleietjenesten.

Er influencere egentlig interesserte i å leie ut klærne sine?

– Her har vi fått forskjellige tilbakemeldinger. Men vi ser på det som en fin mulighet for influencere til å påvirke følgerne sine til å tenke mer bærekraftig og økonomisk. Samtidig som de kan tjene penger på dette. Vi tror også at interessen kommer til å øke med tiden, og inkluderer de som vil gi sine følgere alternativer til å kjøpe nye klær.

Hvilke influencere og kjendiser drømmer dere om å leie ut klesskapet til?

– Det er et vanskelig spørsmål siden det er så mange profiler med veldig bra stil. Men vi drømmer jo om å få med oss blant annet Nina Sandbeck, Pia Tjelta, Camilla Stenberg, Camilla Pihl, Janka Polliani, Darja Barannik, Line Langmo, Rikke Krefting, Tone Damli, Celine Aagaard, Gine Margrethe Larsen Qvale og mange flere.

Foto: Borrow & Style

Les også: Nå skal også denne garderobefavoritten bli bærekraftig