Norske Fjong får millionstøtte fra Forskningsrådet

Norsk moteaktør får millionstøtte

– Gjør at det blir lettere for oss å bli en ledende aktør innen leie internasjonalt.

Det er ikke lenge siden utleie av klær ikke var en særlig stor greie. Klær var noe som skulle kjøpes, eies – og kastes etter bruk. Nå er sannheten en ganske annen helt i tråd med bærekraftsfokuset som stadig blir større. Flere og flere merker har startet med utleie av klær deriblant Filippa K, Ganni, By Malene Birger, Gina Tricot og H&M.

I tillegg har den norske utleietjenesten Fjong kommet på banen. Fjong-grunnlegger Sigrun Syverud vant prisen Årets kvinnelige gründer av Innovasjon Norge tidligere i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er Fjong blant bedriftene som får millionstøtte fra Forskningsrådet.

Nettopp bærekraft var et viktig element i årets tildeling, og alle måtte knagge prosjektet på minst ett bærekraftmål. Det var også positivt at prosjektene la vekt på digitalisering, skriver nettstedet Shifter.

– Dette betyr ekstremt mye. Fjongs mål er å endre hvordan man konsumerer klær. Fra å kjøpe og eie til å få tilgang gjennom leie. Vi har tilbudt klesleie for spesielle anledninger et par år nå, men øker nå fokus på klesleie også til hverdags, blant annet gjennom lansering av pilot på klesabonnement, sier Sigrun Syverud i Fjong til Melk & Honning.

– Å få til klesleie i stor skala krever mye teknologiutvikling for å strømlinjeforme logistikken og for å gjøre leie enkelt og gøy for kundene – som en reell konkurrent til folks klesskap. Støtten fra Forskningsrådet gjør at det blir lettere for oss å nå disse målene, og ikke minst bli en ledende aktør innen leie internasjonalt.

– Må legge om klesforbruket vårt

Sigrun Syverud i Fjong.

Syverud forteller at det faktum at de bygger en bærekraftig løsning var et viktig kriterium i tildelingen av pengestøtten.

– Klesindustrien er en av verdens mest forurensende, og bidrar til mer klimagassutslipp enn shipping og flytrafikk til sammen. Industrien er også ekstremt ressurskrevende. Bare det å produsere en t-skjorte krever 2.700 liter vann, som er omtrent det en person drikker på 2,5 år. Dette på samme tid som det er vannmangel flere steder i verden, sier hun og fortsetter,

– Vi må legge om klesforbruket vårt, og å bidra til dette er Fjongs mål. Et annet viktig aspekt er at vi i Fjong har fokusert på teknologi og skalerbarhet fra starten, og eier teknologien og all dataen selv. Dette er viktig for å kunne implementere funksjonaliteten vi ønsker, og etter hvert tilby en personalisert brukeropplevelser.

Fjong-grunnleggeren berømmer både teamet, som har vist at de kan nå målene de setter seg, og forskningspartnere som de har med seg på prosjektet og som vil offentliggjøres etterhvert.

– Hva skal dere bruke pengestøtten til?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Midlene fra Forskningsrådet utdeles over fire år, og skal først og fremst gå til å utvikle teknologien vår, slik at det skal bli lettere og leie enn å kjøpe klær og skalerbart fra et businessperspektiv. I tillegg vil en del av midlene gå til å kartlegge verdikjeden vår, og hvilke deler av denne som er mest miljøfiendtlig, og hvilke tiltak vi kan gjøre for å maksimere bærekraftigheten i konseptet.

Les også: Tar norsk mote til USA og Japan