Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Nå må britiske influencere merke sponsede innlegg på sosiale medier med retusjering
Foto: Instagram/@bellahadid

Nå må britiske influencere merke retusjering av sponset innhold

Men hva skjer her hjemme?

Daglig blir vi servert retusjerte bilder på sosiale medier, enten man er klar over det eller ei. Stadig nye apper og filtere gjør det enkelt å forskjønne eget og andres utseende.

I høst kom et lovforslag i Storbritannia om at retusjerte bilder på sosiale medier nå skal merkes.

Nå må influencere som reklamerer for hud- og skjønnhetsprodukter i Storbritannia merke sponsede innlegg hvor de bruker ansiktsfiltere eller retusjering, skriver Dazed.

Dette som en reaksjon på kampanjen #filterdrop startet av Sasha Pallari sommeren 2020, med målet om å se «mer ekte hud» på Instagram. Reklamer som bryter den nye regelen vil bli fjernet og hindret fra å legges ut igjen.

Dixie D'amelio
Nå må skjønnhetsfiltere merkes på sponsede innlegg. Foto: Instagram/@dixiedamelio

– Jeg føler at den skadelige effekten dette har på brukere av sosiale medier endelig blir tatt seriøst, og at dette er et stort steg i riktig retning for hvordan filtere blir brukt og måten kosmetikk blir reklamert for online, sier Pallari til BBC.

Her hjemme foreligger det per i dag ingen lov som sier at retusjerte bilder på sosiale medier må merkes. Heller ikke sponsede innlegg.

Det til tross for at Oslo kommune i 2018 forbød retusjert reklame i byrommet, og det kort tid etter ble landsdekkende.

Les også: Retusjeringsdebatten: Hva mener bransjens insidere?

Bør retusjering bli merket i sosiale medier?
Khloé Kardashian med Photoshop-blemme. Foto via Nz Herald

Barne- og familieminister: – I gang med et lovforslag

I fjor skrev VGs MinMote om barne- og familieminister Ida Lindtvedt Røse som nå jobber for en lovendring i reklame- og influencerbransjen her hjemme. Lovforslaget omfatter en plikt for annonsører til å merke reklame der kroppsfasonger er endret ved retusjering.

Hvor ligger man an i løypa?

– Vi må jobbe på en rekke områder for å motvirke kroppspress. Noe av det viktigste vi gjør er å styrke barn og unges trygghet og selvfølelse, og legge til rette for at de kan mestre egne liv, sier barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad til Melk & Honning.

– Regjeringen er i gang med et lovforslag om å endre markedsføringsloven for å motvirke kroppspress. Der foreslår vi blant annet en plikt for annonsører til å merke reklame der kroppen til personen i reklamen er endret ved retusjering.

Ropstad forteller at denne plikten også vil gjelde for influencere, når det formidles retusjert reklame. Han forteller at det også er innført etiske retningslinjer for influencerbransjen, som håndheves av Fagutvalget for influencermarkedsføring.

Kjell Ingolf Ropstad
Kjell Ingolf Ropstad. Foto: Astrid Waller

– Forslaget har vært på høring, og vi jobber nå med å følge opp dette. Vi sikter mot at et lovforslag kan fremmes for Stortinget før sommeren.

Barne- og familiedepartementet er imidlertid ikke kjent med at man nå i Storbritannia må merke retusjert reklame på sosiale medier.

Influencer: – Fantastisk

Janka Polliani har over 160 000 følgere på Instagram, og regnes som en av landets største influencere.

– Fantastisk! Jeg håper at Norge kommer etter, sier hun til Melk & Honning om den nye regelen i Storbritannia.

– Jeg hadde håpet at Instagram skulle gjøre alvor ut av det da de sa at de skulle ta vekk filtrene. Men at influencere nå må merke innlegg er et skritt i riktig retning, fortsetter hun.

– Nå som alle kan lage egne filtere har kanskje Instagram mistet overisktet og at dette da er second best. Men jeg er spent på hva slags konsekvens det vil få om noen velger å ikke merke postene sine.

Janka Polliani
Janka Polliani. Foto: Instagram/@polliani

Les også: Advarer mot skremmende diett-trend blant influencere

Siste saker

Mest lest nå
Les mer