Fenty Beauty i norske butikkhyller nesten fire år etter lansering.
Allerede i 2015 kommer nyheten om at Rihanna skal lansere sitt eget sminkemerke. Fenty Beauty lanseres i 2017 i samarbeid med den franske luksusgruppen LVMHs merkeinkubator Kendo som står bak salgssuksesser som Marc Jacobs Beauty og Kat Von D Beauty.
Også Fenty Beauty blir raskt en pengeku, og i merkets første år selges Rihannas sminkeprodukter for mer enn 500 millioner euro.
Det gjør merket mer suksessrikt enn Kylie Jenners Kylie Cosmetics.
Nesten fire år senere kommer Fenty Beauty nå til Norge.
Les også: – Du kommer aldri til å ligne på Kylie Jenner selv om du bruker sminken hennes
Da Rihannas sminkemerke blir lansert høsten 2017 skjer det under New York Fashion Week. Fenty Beauty lanseres samtidig i 1600 butikker i 17 ulike land, blant annet med foundation i 40 ulike nyanser.
Inkludering og mangfold i fokus virker å være suksessoppskriften for 33-åringens etterhvert mange bigeskjefter ved siden av musikken. Den får til og med sitt eget ord: Fenty-effekten.
Helt umulig å få tak i sminken var det altså ikke ettersom corona fortsatt bare var navnet på en øl og Sephora shippet internasjonalt.
Når Fenty Beauty nå kommer til Norge er det eksklusivt på Fredrik & Louisa i 25 av deres fysiske butikker her hjemme samt online.
– Jeg skapte Fenty Beauty fordi jeg ville lage et skjønnhetsmerke som er inkluderende for mennesker over hele verden. Jeg vil at alle skal følge seg vakre, satt pris på og styrket – uavhengig av deres etnisitet, kultur, hudfarge eller stil, sier Rihanna i en uttalelse.
Både en representant fra Kendo og Hector Espinal, en av to makeup-artister som etter sigende skal være håndplukket av Rihanna for å representere Fenty Beauty internasjonalt, bekrefter overfor Melk & Honning at superstjernen er «100 prosent hands on» i hele prosessen.
Rihanna selv skal altså være svært investert i merket, og er med på både å skape, teste, godkjenne og designe de ferdige produktene.
Det kunne lenge virke som om alt Rihanna tok i ble til gull.
Men tidligere i år ble det klart at LVMH struper deres felles motesatsing etter knappe to år. Det var i mai 2019 at den franske luksusgruppen bekreftet ryktene som lenge hadde versert om at den barbadiske superstjernen skulle starte sitt eget merke under deres paraply. Fenty var det første motemerket LVMH grunnla siden Christian Lacroix ble startet i 1987, og Rihanna skrev historie som den første kvinnen til å starte et eget merke under luksusgruppen og den første svarte kvinnen noensinne til å lede et LVMH-motehus.