Helnorsk på septemberforsidene til norske motemagasiner

Foto: Janne Rugland via Instagram/@costumenorge

Helnorsk og mangfold preger september-forsidene til norske motemagasiner

– En selvfølge og oppgave vi tar på alvor.

«September er motebransjens januar», sies det i motedokumentaren The September Issue som lar oss være flue på veggen under produksjonen av Vogues største septemberutgave noensinne i 2009. Til tross for synkende opplag og ditto lesertall er septemberutgaven fremdeles den viktigste i magasinbransjen og har tradisjonelt sett vært den store trendbibelen.

Nytt av året er imidlertid at flere av de internasjonale motemagasinene har utsatt sine septemberutgaver grunnet koronapandemien. Den globale krisen har også tvunget frem kreative løsninger og med det skapt nye trender og tendenser hva gjelder særlig forsider og også shoots.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For sine septemberutgaver i år har norske motemagasiner brukt kun norske modeller iført norsk mote på sine forsider. Mangfold virker også å stå i fokus når de to gjenværende norske motemagasinene slipper «årets viktigste utgave».

Les også: Mote-Norges mektigste-bobler får gjev pris

Costume-redaktør: – Ikke noe nytt

– Å ha store norske profiler på cover er ikke noe nytt for Costume. Bare det siste året har vi hatt flere spennende, norske navn på coveret av Costume, sier Kine B. Hartz, sjefredaktør i Costume til Melk & Honning.

Hun nevner navn som Kygo med influencer Maren Platou, Hollywood-skuespiller Kristine Frøseth, stilikon og modell Rawdah Mohamed, forretningskvinne og modell Sophia Lie, Tise-gründer og moteprofil Jenny Skavlan og Astrid S.

På forsiden av Costumes septemberutgave er de norske supermodellene Signe Veiteberg og Jeenu Mahadevan. De er kledd i norsk design, og shooten er gjort på location i Norge.

– Signe Veiteberg og Jeenu Mahadevan er helt unike norske modeller i internasjonal målestokk. Og det var et scoop og en glede å få til en shoot med dem sammen i Rondane nasjonalpark.

Septemberutgaven av Costume. Foto: Janne Rugland

– Når det gjelder mangfold, er dette noe Costume har vært opptatt av å fremme i flere år, og har markert seg med en rekke sterke covere. Som alle andre kan også vi bli bedre, og det kommer vi til å jobbe aktivt for å oppnå, sier Hartz.

– Vi elsker norsk mote

Hun mener at verken mangfold, norsk mote eller bruk av norske modeller og profiler på cover er en flyktig trend for Costume.

– Da pandemien brøt ut var vi, som mange andre, aktive rundt dette å støtte opp om lokale designere. Og vi synes derfor det var ekstra stas å vise norsk mote på coveret av septemberutgaven. Jeg tror vi alle kjenner på et ansvar og et ønske om å støtte opp om våre lokale designere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når det er sagt hadde Costume nylig et cover med et antrekk fra den norske designeren Cathrine Hammel. Og i forrige Collector’s Item løftet vi frem norsk mote over 14 sider.

Kine B. Hartz.

– Vi elsker norsk mote og heier på bransjen. Vi dekker visninger og nyheter fra norske designere kontinuerlig, både på print og nett, og inkluderer deres perspektiv i flere artikler. Så akkurat dette med å fremme norsk mote i Costumes univers ser jeg på som en selvfølge og en oppgave vi tar på alvor.

På forsiden og i moteserien denne gang vises norsk design signert merker som Holzweiler, Envelope1976, Michael Olestad og Søster Studio.

– Modellene som vi føler representerer ELLE

Septemberutgaven av norske ELLE er i år viet til indre og ytre skjønnhet. På forsiden er fire norske modeller iført norsk mote.

Hvorfor valgte dere akkurat disse fire modellene?

– På grunn av Covid-19 måtte vi utsette trendnummeret til oktober og valgte å fokusere på beauty i septemberutgaven som var ute for salg rundt 10. august. Vi har lenge ønsket å samle sammen flere modeller på cover. Etter samarbeid med fotograf, landet vi på disse fire vakre modellene som vi føler representerer ELLE, sier Petra Middelthon, sjefredaktør i ELLE til Melk & Honning.

Norske motemagasiner med norske modeller på forsiden
Septemberutgaven av ELLE. Foto: Desiree Mattsson

Alle fire har på seg Holzweiler – hvorfor valgte dere norsk mote?

– Hvorfor ikke, da vi har så mange flinke norske designere? Holzweiler passet godt til denne utgaven. Basic og sporty styling.

Hva tenker dere om å støtte opp om lokal, norsk mote under koronapandemien?

– For oss har det alltid vært viktig å støtte norske designere, men like viktig er lokale bedrifter som fører norske og internasjonale design- og varemerker.

Petra Middelthon
Petra Middelthon. Foto: Isabel Watson

Hva tenker dere om å sette norske, mangfoldige modeller og norsk mote på forsiden? Kommer dere til å fortsette med det?

– Det er noe vi alltid har gjort og vil fortsette med.

Flere norske magasiner gjør det samme – tror dere det bare er en flyktig trend, eller er dette noe som vil vedvare?

– Dette vil vedvare.

– Må få kred for at de gjør noe annerledes

– Det blir feil å kalle det en tendens. Jeg håper og tror at det er forandring både lokalt og internasjonalt, sier Alexander Norheim i Team Models til Melk & Honning.

– Samtidig er det viktig å påpeke at modellene som er valgt her er med fordi de er talentfulle modeller og ikke bare fordi de representerer mangfold,

Samtlige modeller på forsidene av Costume og ELLE sine septemberutgaver er denne gangen hentet fra Team.

– Disse magasinene må få kred for at de gjør noe annerledes og at de hører og ser hva som beveger seg. Det ble nydelige forsider, og vi er veldig stolte av alle modellene som var med samt alle som står bak kamera og fikk dette til å skje. Også er det bare ekstra gøy at det er septemberutgaver det er snakk om.

Les også: Hvor mange skjønnhetsmagasiner er det behov for i Norge?