Nå er første del av programmet til Fushion Oslo her

Foto: Ignat Wiig

Her er første del av Fushion-programmet

Norges neste arena for å oppleve mote, kunst og kultur.

Etter at den norske moteuken Oslo Runway ble avlyst i fjor vinter, gikk Norges nye mote- og kunstfestival Fushion Oslo av stabelen for første gang i høst med tre dager fylt med motevisninger, utstillinger og talks til blandede tilbakemeldinger fra bransjen.

Etter lærdom fra august, har Fushion Oslo spisset arrangementet, opplyser arrangørene overfor Melk & Honning. Nå er første del av programmet her, som går av stabelen 14. mars på DogA i Oslo.

Igjen vil det bli talks, utstillinger og opptredener fra ulike representanter fra den kreative bransjen.

Merkevarer som blant annet Carlings, Norwegian Rain, Cathrine Hammel, Kontrast Project, Avenue og Envelope1976 er med på utstillingen.

Nytt av året er at det kun vil bli viet én dag til festivalen, og at et bestemt tema vil være paraply og bærebjelke for alle utstillinger og aktiviteter denne dagen. Temaet for Fushion Oslo denne gangen er From Thought to Action, hvor arrangementet stiller spørsmålet: Do thoughts matter if we don’t act on them?

Slik blir programmet

Det vil bli delt opp i to programmer; The Open Program og The Talks Program.

Førstnevnte ønsker alle gjester velkommen, og inkluderer utstillinger fra etablerte og nye norske designere, kunstnere og fotografer.

The Talks Program inviterer alle med billetter til å være del av paneldiskusjonen som setter fokus på sosiale identiteter, atferd- og forbruksmønstre og miljøspørsmål. Programmet er tiltenkt alle som er interesserte i mote, kunst, kultur og bærekraft.

Paneldebattene vil være ledet av kunst- og motekulturhistorisker og spaltist i Morgenbladet, Ragnhild Brochmann.

Blant deltakerne i paneldebattene er blant annet Celine Aagaard, co-founder i Envelope1976, gjenbruk- og redesignforkjemper Ingrid Vik Lysne, Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i Våre Hender og Runar Døving, sosialantropolog forbrukeratferd, Kamsy Gunaratman, varaordfører i Oslo, Maria Pasenau, kunstner og fotograf, Pauline Sovietnam, influencer og Pia Nordskaug, co-founder Ecologic Norway.

Forbrukermentalitet og bærekraft: Hvordan ble «bruk og kast» sosial status, og hvor er vi nå? Hvordan kapitalisere på å selge mindre klær? Hva kjennetegner egentlig dagens forbrukeratferd?

Trenger vi Instagram for å lykkes profesjonelt? Trenger vi sosiale medier? Er det forskjeller i hvordan sosiale medier bruker kunst- og motesegmentet sammenlignet med andre yrkesgrupper? Og hva skjer når vi blir mettet?

Mote, politikk, ansvar og signaler? Klær kommuniserer identitet, men utover det: Hvilket ansvar føler de med tanke på signalene de sender med tanke på bærekraft, løfting av norsk design og andre mer eller mindre kommuniserbare budskaper?

Les også: Oslo Runway gjør comeback – slik blir den nye moteuken