Hermès kaster seg på trenden.
I fjor kom nyheten om at Hermès, for første gang i husets 183 år lange historie, lanserer hudpleie og kosmetikk.
Det franske luksusmotehuset satser allerede på duft. Det utgjorde 5 prosent, 315 millioner euro, av den totale omsetningen i 2018.
Den første lanseringen er en kolleksjon leppestifter som har fått navnet Rouge Hermès. Kolleksjonen består av 24 leppestifter som kommer med to ulike teksturer: matt som skal være en homage til motehusets semskede skinn og sateng som en hyllest til kalveskinnet brukt blant annet på den ikoniske Kelly-vesken.
Fargene er inspirert av husets mildt sagt omfattende arkiv bestående av over 900 ulike nyanser av skinn og 75,000 silke-swatches. Forpakningene er refillbare, og er laget i det samme metallet som på veskene Leppestiftene vil være lett parfymert med en spesiallaget duft skapt av husparfymør Christine Nagel.
Ifølge Wall Street Journal planlegger Hermès å lansere en ny kosmetikkategori hver sjette måned, og hinter om at «foundation, øyenskygge og rouge ikke er langt unna etterfulgt av hudpleie».
Med det føyer Hermès seg inn i rekken av motehus som satser på nettopp hudpleie og kosmetikk. Sist ut er italienske Gucci som i fjor lanserte sine første leppestifter med en oppsiktsvekkende kampanje.
Les også: Slik kickstarter ekspertene skjønnhetsåret