Hylles for sitt skjønnhetsmanifest.
Det kan virke som om mangfold endelig er kommet for å bli både i mote- og skjønnhetsbransjen. En som ser ut til å skjønne det – vel og merke med den ganske så nylige «blackface»-balaklavaen friskt i minne – er Guccis kreativ direktør Alessandro Michele.
Helt siden Gucci først opprettet Instagram-kontoen @guccibeauty i fjor høst har ryktene gått om ikke det italienske luksusmotehuset nå skal blåse nytt liv i sin skjønnhetslinje. Det har de også gjort. Først med lanseringen av en rekke dufter og nå sist med lanseringen av leppestiftkolleksjon med hele 58 leppestifter i sortimentet.
Søndag slapp den 80-tallsinspirerte kampanjen til kolleksjonen fotografert av Martin Parr. Den beskrives av motehuset som Micheles skjønnhetsmanifest med navn som punk-vokalist Dani Miller, Mae Lapres, Achok Majak og Ellia Sophia Coggin blant kampanjemodellene som skal vise at «skjønnhet ikke bør maske, men heller opphøye feil og gjøre dem til en del av skjønnhets språk».
Det gjøres også i kampanjevideoen signert Chris Simmonds. I likhet med kampanjebildene viser den en rekke ulike munner, tenner og lepper. Langt mer realistisk enn hva man kanskje er vant med å se fra skjønnhetsmerker.
Det har selvsagt ikke gått upåaktet hen. Og mens noen er mer eller mindre skeptiske til Gucci og Alessandro Micheles fremstilling av skjønnhet, hyller andre de for nettopp mangfold. Blant dem er Instagram-kontoen @EsteeLaundry – en slags skjønnhetbransjens @DietPrada som nå teller i underkant av 70,000 følgere.
Alle bilder via Gucci.