Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Tom Ford mener cancel culture har gjort det vanskelig å være kreativ
Foto: David M. Benett via Getty

– Ikke lag mer enn to kolleksjoner i året!

To store moteklynger med streng oppfordring til bransjen.

I forrige uke kunne Melk melde at Business of Fashion hadde satt i gang initiativet Rewiring Fashion, med mål om å endre motebransjen etter COVID-19. Noen av de mest kjente merkene og topplederne i motebransjen har der skrevet under på å kansellere motekalenderen, fornye motevisningsformatet og slutte med salg.

Nå følger to store moteklynger i deres fotspor. CFDA – Council of Fashion designers of America – og BFC – British Fashion Council – har nemlig skrevet et åpent brev til bransjen, som nå gjengis i en del motepresse.

Les også: Luksusmerker sliter med å nå bærekraft-mål

– COVID 19-pandemien går hardt utover moteindustrien og påvirker alle de globale motehovedstadene i meget negativ grad. Selv om det foreløpig ikke er noen ende på dette i sikte, bør vi likevel se dette som en mulighet til å tenke nytt og nullstille måten vi alle har jobbet og vist kolleksjonene våre på, starter de ifølge Fashionista brevet med å si.

Deretter setter CFDA – ledet av designeren Tom Ford – og BFC fingeren på åtte grunnleggende ting de har reflektert rundt og kommet frem til at trenger en endring.

Stress less

– Vi anbefaler sterkt at designere ikke lager mer enn to kolleksjoner i året, skriver de.

Dette betyr altså hverken pre- eller cruisekolleksjoner, noe som for mange merker har vært synonymt med storslagne visninger på eksotiske lokasjoner.

Når det kommer til motevisninger oppfordrer de til at man forsøker å holde seg til selve motekalenderen og i en av de store motebyene.

Dette for å unngå at innkjøpere, influencere og journalister må være på reisefot konstant.

Les også
Norsk merke legger ned etter flere utfordrende år

– Det er et voldsomt stressmoment både i industrien og har merkbart økt hver og ens karbonavtrykk.

De påpeker også at det er et klart misforhold mellom når kolleksjonene kommer i butikk og når forbrukerne faktisk trenger dem. Dette mener de bør endres, slik at leveringene er mer i tråd med sesongen.

Avslutningsvis skriver de at bærekraftighet er en viktig samtale i enhver industri, selvsagt også i motebransjen.

– Men gjennom det å skape færre produkter, som det ligger mer kreativitet bak og kvalitet i, vil hvert produkt bli mer verdsatt og leve lenger i folks garderober.

– Fokuset på kreativitet og kvalitet, en reduksjon i antallet reiser og et fokus på bærekraftighet (noe vi oppfordrer hele bransjen til) vil øke forbrukernes respekt og til sist også gi dem større glede av det vi skaper.

Les også: Slik tvinger koronaviruset moteaktørene til å tenke nytt

Siste saker

Mest lest nå
Les mer