– Dette har vært på agendaen i flere år, forteller Andreas Holzweiler til Melk.
I går, torsdag, delte Tim Blanks nyheten om et stort bransjeinitiativ hos Business of Fashion. Under tittelen «A Proposal for Rewiring the Fashion System» kunne Blanks, som er en av verdens aller mest anerkjente motekritikere, melde at COVID-19 har skapt kaos og usikkerhet i motebransjen. Samtidig påpeker han at resultatet av denne følelsen av en uviss fremtid, har vært en tettere dialog mellom ulike aktører og konkurrenter globalt.
«Mote har tradisjonelt sett vært en industri full av hemmeligheter, men med viruset har vi sett hvor meningsløst det er», skriver Blanks i saken.
Business of Fashion har tilrettelagt for disse samtalene over flere uker nå, der de har knyttet viktige designere, CEOs, innovatører og kreatører sammen over Zoom. Sakte men sikkert kom man frem til at mye ved dagens motesystem er gammeldags, utdatert eller gagner oss ikke miljømessig, mentalt eller fysisk.
Resultatet er Rewiring Fashion, et forslag til hvordan man kan gjøre det på en bedre, mer moderne måte.
Vil kansellere motekalenderen
I hovedsak har de poengtert tre praktiske ting som bør endres i motebransjen. Det første er motekalenderen, som per nå er helt ute av synk med forbrukerne, er lite bærekraftig industrimessig og salgsmessig ødeleggende.
Det andre er motevisningen som format, som i stor grad føles utdatert. Det tredje er en avhengighet av salg som gjør at forbrukerne forventer nedsatte priser flere ganger i året. Dette svekker både lønnsomheten og merkets anseelse for alle ledd i verdikjeden.
Man foreslår i stedet å kansellere den eksisterende motekalenderen, fornye motevisningsformatet og bryte ned motens hang til å sette ting på salg.
I stedet vil de blant annet kombinere moteukene for dame og herre, slik at de kun finner sted i januar/februar og juni. De ønsker også at man legger moteukene slik at de finner sted rett før de faktiske sesongene klærne er for, ikke seks måneder før slik som nå.
Når det gjelder salgsvarer ønsker de at man kutter ut å sette ned varer midt i sesong, blant annet på Black Friday, Cyber Monday, Singles day og liknende.
64 merker var blant de som deltok i diskusjonene og derfor har signert initiativet. Der finner man navn som Christopher Kane, Missoni, Y/project, Rodarte, Proenza Schouler og Isabel Marant.
Nå har også hele 789 andre store og små navn innen motebransjen signert initiativet.
Sesongene i motebransjen er helt feil
– I utgangspunktet har dette vært på agendaen i flere år. Det er mange store brands som allerede har gjennomført flere «see now – buy now»-visninger, men ganske raskt gått tilbake til det gamle formatet, forteller Anders Holzweiler til Melk & Honning.
Grunnleggeren av det norske motemerket Holzweiler er blant de som støtter Rewiring Fashion-initiativet.
Han påpeker at det i dag egentlig kun er de fysiske magasinene som trenger visningene i det gamle formatet ettersom de har lengre trykketid.
– Men i og med at de fysiske magasinene også blir mer digitale, er det dessverre ikke nok for at man skal holde fast i den gamle karusellen. En endring ville jo blitt tilgodesett av stort sett alle andre.
– Og jeg er sikker på at man finner en løsning for de fysiske magasinene, for de er jo tross alt enormt viktige de og.
Holzweiler poengterer også at problemet med å vise kolleksjoner lenge før de kommer i butikk, er at fast-fashion aktørene da får mulighet til å selge billige kopier i mellomtiden.
– Det er med på å endre hvordan bransjen vår beveger seg mot et salgskjør som ikke er sunt. Sesongene er også helt feil. Vinterjakker skal på salg når det blir ordentlig kaldt og sommerklærne skal på salg en måned før sommeren starter, mener han.
100 % sikker på at de vil fortsette å vise i København
Per nå kan han ikke Holzweiler påpeke nøyaktig hvordan de vil endre sin praksis og kalender for å tilnærme seg det foreslåtte, nye systemet i motebransjen.
– Det gjenstår å se, men vi er et eller annet sted på veien inn mot å merge pre- og main-kolleksjonene, og vi tror på en fremtid med flere drops og in-season.
– Vi tror også på en fremtid med dypere partnerskap og en nedjustert distribusjon, hvor man jobber tettere med færre.
At de kommer til å fortsette å vise i København og ha showrooms i utlandet er han derimot 100 % sikker på.
– Men kanskje vi kan være tilstede i Paris kun én gang per sesong i stedet for to. I tillegg blir det digitale showroomet ekstremt viktig.
– Hele den siste tiden har vi forandret mye in-house hos oss. Det føles enormt befriende å kunne hoppe ut av hamsterhjulet og revurdere hvordan vi vil gjøre ting i fremtiden.
«Tenk deg at man gjorde det på den måten før!»
Er dette med motevisning passé eller tror du det vil være rom for det også fremover?
– En ordentlig god motevisning er fantastisk, men vi ser nok at det går for lang tid fra vi har hatt en til kolleksjonen kommer til butikk. En del av momentumet er ute når den leveres.
– Men samtidig er det noe fint med at folk må vente, og det kan man jo ett eller annet sted også legge opp til. Jeg tror på en forandring, uten å velte alt som man er i gang med. Men denne justeringen hadde gjort bransjen enormt godt.
Hva tror du skal til for at disse foreslåtte endringene blir en virkelighet?
– At kollektivet er med, og at de fleste store leder an først. Det vil kanskje bety at man i en justeringsperiode kan ende opp med å gå litt ned i forhåndsordre, og det kan jo ha store konsekvenser for mange, men en gang i mellom må man ta to skritt tilbake før man kan gå fem skritt frem.
– Og så må man ha tålmodighet til å stå i det. Når hverdagen kommer i det formatet, er jeg overbevist om at man raskt kan se seg tilbake og tenke «tenk deg at man gjorde det på den måten før!». Men det er jo ikke noen tvil om at det skal mye til for at denne endringen skjer, avslutter han.