Neste uke sparker den tredje runden av Oslo Runway i gang. Dette er Norges svar på Fashion Week hvor norske designere viser hva de har å by på. Forrige sesong var det motefolket enige i at Oslo Runway var et godt tiltak til bransjen, noe som har ført til at forventningene er høye til det kommende arrangementet.
Tidligere denne måneden ble hele programmet sluppet. Denne sesongen er timeplanen tettere med fler designere enn noen gang.
Nathalie Helgerud, stylist, blogger og motejournalist, synes det virker som det er en fin flyt i programmet, men påpeker at man ser spor av at det er de med penger som har mulighet til å stille opp på Oslo Runway.
– Jeg har høyest forventninger til Holzweiler og FWSS! Det er jo de som troner på topp som konge og dronning i dette landet her. De er passe mainstream, selger bra i utlandet og har klart å oppnå en kredibilitet som ligner andre utenlandske merker, forteller Helgerud til Melk & Honning.
Programmet byr på både gamle og nye tilskudd. Admir Batlak og FWSS og er noen av de som imponerte mest forrige sesong som også er å se på programmet denne runden. Nye tilskudd er blant annet Cathrine Hammel og Bror August som tidligere i år viste under New York Fashion Week.
Jostein Wålengen, motejournalist, stylist og driver av butikken Nr. 9, mener at programmet er bedre denne sesongen fordi det blander kommersielle og små aktører i større grad.
Jorun Aartun, journalist i DN, samt forfatter av boken «Avkledd: På innsiden av norsk motebransje» synes nivået er høyt – men savner noen designere.
– Jeg skulle ønske Edda Gimnes var å finne på det offisielle programmet denne sesongen. Jeg er imponert over hvordan den norske designeren sparker fra seg på internasjonale moteuker i det store utland, forteller Aartun.
Les også: På rømmen mot motedrømmen: Klesdesigner Edda Gimnes
Noe som er nytt for denne runden er at de har flyttet arrangementet til hjertet av Oslo til de nye lokalene Sentralen – de gamle banklokalene i Øvre Slottsgate som har fått en real oppussing. Tidligere har Oslo Runway holdt til i Kulturkirken Jacob og Operaen.
– Det tror jeg blir fint. Det er en arena med flere bruksformer, som gjør at designerne, pressen og innkjøperne kan mingle, henge, spise, drikke og se visninger uten å måtte bruke lang tid på logistikk, forklarer Jorun Aartun.
– Det hele gir meg en litt Berns/ Stockholm Fashion Week feeling og det liker jeg, forteller Nathalie Helgerud.
Visningene holdes over fire dager, men 24. og 25. august er hoveddagene for visningene som holdes i Sentralen. Selv om det er positivitet rundt nye lokalene er det mange av designerne som har valgt å holde visningene «off schedule».
– Designerne som har valgt å ha visningene sine «off schedule» ønsker kanskje å vise sine kolleksjoner i et miljø de finner forenlig med sitt design. Men det kan nok også hende at det har noe med hva man har av penger. Kanskje har designeren sine egne samarbeidspartnere og rammer de må etterfølge. De største designerne i utlandet viser jo off schedule, så det kan jo også være en strategi for å fremstå mer spesiell og unik, forklarer Helgerud.
Wålengen peker også på at det handler om både format og budsjett.
– For designere som viser utenom er det nok «riktigere» å presentere i et helt separat miljø, mens mange andre designere drar nytte av de synergiene som Oslo Runway tilbyr, avslutter Wålengen.