Mardou & Dean-designer Ingrid Bredholt har retolket norsk designklassiker.
– Jeg har vokst opp med disse stolene. Ekstrem hadde vi hjemme som barn. Jeg husker den veldig godt, for søsteren min og jeg elsket den sånn og klatret den halvt ihjel, forteller Ingrid Bredholt til Melk & Honning.
Men det var først da Tableau Paper i 2017 hadde stolen Variable på coveret med en modell kledd i Mardou & Dean at Bredholt kontaktet Varier for et mulig samarbeid.
– Det føltes bare veldig riktig, forteller hun.
Disse funksjonelle, ergonomiske stolene ble i utgangspunktet produsert av Stokke, men i 2006 tok Varier over. Designet har vunnet en rekke priser både nasjonalt og internasjonalt.
Bredholt er på sin side et kjent navn i den norske motebransjen via klesmerket Mardou & Dean som bør grunnlagt for 13 år siden.
Samarbeidet mellom de to aktørene ble for første gang presentert under Norges nye mote- og kunstfestival Fushion i slutten av august, i form av en liten utstilling av fire ulike stoler – med de typiske skinndetaljene som er en gjenganger i Bredholts design. Lanseringen vil først skje senere i høst.
Større kolleksjon på vei
– Jeg kan ikke avsløre hvor mange stoler det er snakk om, men det blir en mye større kolleksjon enn det vi viste frem nå, sier hun.
– Men det blir både stoler ment for salg og stoler som kun er show pieces. Det blir et studie i materialer og overflater, samt spørsmål om samfunnsansvar.
Utsalgsstedene er foreløpig ikke bestemt, men Bredholt kan fortelle at de ønsker å videreføre det som ble introdusert under Fushion, nemlig å vise og presentere stolene i uvante omgivelser og butikker.
Selv er hun fornøyd med Fushion-initiativet.
– Jeg liker tanken på å mikse fashion, art og design. Jeg har alltid foretrukket å jobbe på den måten, og savnet et sted som tar imot med åpne armer mindre kategoriserte arbeid og prosjekter.
Sesongløst
Mardou & Dean har de siste årene vist frem sine nye kolleksjoner i København og i Paris.
– Hva er status nå? Kan du fortelle litt om hva som er planene for merket fremover?
– Vi har i år endret merket til et «no season label». Vi ønsker å begrense antall plagg i kolleksjonene, fordi vi mener verden produserer alt for mye, og vil ha en mer naturlig og organisk flyt i lanseringen av nye design.
Bredholt forteller at det vil bli mindre slipp av små kapselkolleksjoner fremover, og at de til våren kommer til å lansere et samarbeid som har noe å gjøre med hodepartiet.
– Videre holder vil på å åpne et nytt galleri/butikkonsept i Sorgenfrigate 16, rett ved siden av Mardou & Dean-butikken, som vil bli en utvidelse av brandet @sorgenfrigaten. Dette blir noe vi mener ikke har eksistert i Norge tidligere. Men det er fortsatt ganske hemmelig, avslutter hun.