Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Melk & Honnings lesere kårer årets designer

Redaksjonen i Melk & Honning har nominert tolv norske designere som kan bli «folkets favoritt». Nå må du avgi din stemme til den du mener fortjener hederen og æren.

De nominerte til årets favorittdesigner er:

Michael Olsestad/ Michael Olestad SS18. Foto: Silje Skarra

Michael Olestad Nybråten
Michael Olestad Nybråten startet sitt selvtitulerte merke Michael Olestad i fjor. Michael har studert kunst og design på London College of Fashion, og jobbet som designer for blant annet Acne Studios og Anne-Sofie Back. Michael sitt design er kjennetegnet med draperier og bruk av sterke farger og særegen materielbruk. Olestad vant Bik Bok Runway Awards tidligere i år.

Edda Gimnes/ Edda Gimnes SS18. Foto: Indigital Images

Edda Gimnes
Edda Gimnes har studert klesdesign med spesialisering i womens wear på London College of Fashion. Hun har mottatt flere internasjonale priser for sitt design, blant annet Designer for Tomorrow Award i Berlin med Alber Elbaz som mentor. Gimnes har vært nominert til Bik Bok Runway Award under Oslo Runway to år på rad. Designeren er kjent for sitt grafiske og lekne uttrykk.

Susanne, Maria og Andreas Holzweiler/ Holzweiler SS18. Foto: Akam1k3

Maria Skappel Holzweiler, Andreas Holzweiler og Susanne Holzweiler/Holzweiler
I 2012 tok agenturet Holzweiler steget ut som designere. I 2014 lanserte familiebedriften Holzweiler sin egen kleslinje, etter umiddelbar suksess på deres første skjerfkolleksjon. Trioen har lykkes med å eksportere ut til det internasjonale markedet, og merket er i dag tilgjengelig hos blant annet Net-a-porter og har samarbeidet med stjernestylisten Veronika Heibrunner.

Morten Isachsen og Mona Jensen/ Tom Wood SS18. Foto: Indigital Images

Mona Jensen og Morten Isachsen/Tom Wood
Mona Jensen og Morten Isachsen startet Tom Wood i 2013. Da var fokuset på maskuline ringer, men har i løpet av kort tid innført både herre- og damekolleksjoner. Kleslinjen er preget av enkle, minimalistiske plagg hvor denim står for store deler med tydelige inspirasjon fra «workwear». Tom Wood har nådd utlandet og blitt spesielt en hitt i Japan, og selges i butikker som Dover Street Market i Tokyo og GoodHood i London.

Ida Falck Øien og Harald Lunde Helgesen/Haikw SS18. Foto: Silje Skarra

Ida Falck Øien/ Haikw
Ida Falck Øien har en utdannelse innen design fra Kunstakademiet i Bergen og fra Kunsthøgskolen i Oslo. I 2011 startet hun Haikw/ sammen med Siv Støldal og Harald Lunde Helgelsen. Haik skal være en samarbeidsplattform for klær og kunst, og opp gjennom årene har merket hatt mange kunstneriske samarbeid – denne sesongen med dansere som har en forkjærlighet for den tradisjonelle japanske dansestilen «Butoh».

Anne Karine Thorbjørnsen/ Anne Karine Thorbjørnsen SS18

Anne Karine Thorbjørnsen
Anne Karine Thorbjørnsen har utdannelse fra Central Saint Martins i London, og i fjor vant hun Bik Bok Runway Awards. Hun har den moderne kvinnen i fokus og liker å mikse det feminine med det maskuline. Thorbjørnsen er kjent for draperinger, dekonstruksjonen av skjorten og de store glitrende øredobbene som har dinglet i fra enhver it-jente sitt øre det siste året.  

Admir Batlak/ Admir Batlak SS18. Foto: Silje Skarra

Admir Batlak
Admir Batlak startet designmerket Batlak & Selvik med Charlotte Selvik, før han tok steget ut helt på egenhånd under fullt døpenavn i 2013. Han ser mote som en kunstform og en kanal man kan bruke for å fronte innovative tanker. Batlak er kjent for sterk fargebruk, en humoristisk tone og fantastisk skredderarbeid.

Tine Mollatt/ ByTimo SS18. Foto: Indigital Images

Tine Mollatt/ ByTimo
ByTimo ble etablert av Tine Mollatt i 2003. Hun skaper feminine kolleksjoner fylt av romantikk og vintage-preg med tydelige 70-tallsvibber. Mollatt er kjent for sine flagrende blomsterkjoler som er en gjenganger i kolleksjonene. Med kjendisfjes som Pia Tjelta med på laget, er ByTimo nå å få tak i 700 butikker rundt om i verden.

T-Michael/Norwegian Rain

T-Michael/ Norwegian Rain
T-Michael står bak både sitt selvtitulerte merke og Norwegian Rain sammen med Alexander Helle. Under sitt eget navn fokuserer bergenseren på skreddersydde dresser av høy kvalitet. I Norwegian Rain møter hans sans for søm teknologi, med et tydelige konsept med klassiske, vanntette plagg. I fjor åpnet Norwegian Rain flaggskipbutikk på Piccadelly Circus i London.

Ingrid Bredholt/ Mardou & Dean SS18

Ingrid Bredholt/ Mardou&Dean
Ingrid Bredholt startet Mardou & Dean i 2006 sammen med Patrick Rosenfors, og merket inkluderer nå en dame- og herrelinje, accessoirer og sko. Bredholt, som er merkets kreative leder, har siden merkets eksistens vært opptatt av kunst i møte med mote og å bryte med tradisjonelle klesregler. Mardou & Dean er mest kjent for bruken av denim og skinn.

Christina Ledang/ CLEAN AW17

Christina Ledang
Christina Ledangs merke CLEAN står for Christina Ledang Essentials Always Necessary. Som merkenavnet tilsier ønsker Ledang å lage must-haves for den moderne kvinnen. Ledang sitt design er feminint og sterkt og bruker ofte klare pastellfarger i kolleksjonene sine. Ledang, som også er stylist, er aller mest kjent for t-skjortene og collegegenserne med C.L.E.A.N-trykket på brystet.

Elisabeth Stray Pedersen/ Elisabeth Stray Pedersen AW17. Foto: Indigital Images

Elisabeth Stray Pedersen
Elisabeth Stray Pedersen studerte klesdesign på Kunsthøyskolen i Oslo, med ett semester på Central Saint Martins. Hun er spesielt kjent for sine ullplagg, og i 2015 kjøpte hun ullfabrikken Lillunn i Drammen for å få større kontroll over hele produksjonen. Stray Pedersen er opptatt av de estetiske, miljømessige, økonomiske og sosiale aspektene når det kommer til mote.

Les også
Kraftig vekst for Caspara - Ønsker å satse internasjonalt

Avstemmingen ble avsluttet fredag 10. nov:

 

Siste saker

Mest lest nå
Les mer