Marimekko lanserer streetwear-linjen Kioski

Marimekko lanserer streetwear

Puster nytt liv i ikonisk retromønster.

De fleste forbinder kanskje Marimekko med fargerike kjoler og bluser dekorert med retro blomstermønstre og stripete unisex-skjorter. Det finske merket så dagens lys i 1951, og regnes gjerne som et av de første mote- og livsstilsmerkene. De siste årene har merket, brukt av både dronning Sonja og USAs tidligere førstedame Jacqueline Kennedy Onassis, for alvor fått ny vind i seilene.

Nå lanserer Marimekko en ny unisex-kolleksjon med streetwear-plagg. Det skriver WWD.

Unisex

Marimekko lanserer unisex streetwear

– Det har vært inspirerende å se hvordan den nye generasjonen i noen år allerede har inkorporert deres vintage og nye Marimekko-plagg i streetwear-stilen deres. Denne trenden har vært spesielt synlig i sosiale medier. Vi føler at den lekne og kreative ånden i Marimekko sine mønstre passer disse streetwear-plaggene- og kulturen veldig bra, sier Satu Maaranen, head designer i Marimekko til Melk & Honning.

– Street style er definitivt en stor trend nå. Som med alle Marimekko sine plagg, er Marimekko Kioski sine androgyne nøkkelplagg blitt designet med tidløshet i bakhodet, og kan bli brukt til alle stiler.

Kolleksjonen består av en rekke urbane plagg som hoodies, t-skjorter, scrunchies, capser og tote bags. Den har fått navnet Kioski, og flere av plaggene omfavner merkets mest ikoniske mønstre, som eksempelvis blomstermønsteret Unikko.

Dette ble skapt i 1964 og utstråler kreativitet og mot. Merkets berømte stripemønster Tasaraita har siden 1968 stått for likestilling, og har lenge dekorert Marimekko sine populære unisex-skjorter.

– Marimekkko Kioski introduserer kunsten å lage mønstre til en ny generasjon med urbane ungdommer rundt omkring i hele verden med nytolkninger av våre ikoniske mønstre i nye farger og på nye plagg, avslutter Maaranen.

Les også: Slik har det gått med nye Moods of Norway