Maria Black åpner ny butikk i Bergen
Foto: merkets egne

Maria Black åpner butikk i Bergen

– Korona var som et slag i trynet.

Tilbake i 2018 kunne Melk & Honning melde at Maria Black skulle åpne sin første butikk i Norge. Partner og country manager Eliza-Mari Almazol kunne da fortelle til Melk at Norge er det danske smykkemerkets største marked.

Butikken i Prinsens gate i Oslo skulle i første omgang være en pop-up, men ble siden permanent.

Nå åpner Maria Black ny butikk på norsk jord, denne gangen i Bergen.

Som Oslo-butikken vil også denne bestå av butikk og eget piercing-studio. I 2017 lanserte det danske smykkemerket sitt eget piercing-konsept. Det kulminerte med åpningen av flaggskipbutikken i Oslo.

Almazol forteller til Melk & Honning at responsen på Oslo-butikken har vært over all forventning.

– Å endelig lande en permanent flagship store etter måneder med pop-up var en veldig god følelse. Med pop-upen fikk vi testet temperaturen for en litt annerledes smykkebutikk. Vårt piercing-konsept var relativt nytt, og vi var usikker på om markedet og publikum var klare for det. Det viste det seg at de var, og fem måneder senere var vår flagship store et faktum.

Den danske smykkedesigneren Maria Black. Foto: Maria Black

Hun forteller at koronakrisen med påfølgende restriksjoner var som «et slag i trynet».

– 2020 lå an til å bli et rekordår for oss med tanke på omsetning med en indeks på 170 ved inngangen til mars. Restriksjonene førte til at piercing-studioet måtte stenge på dagen, og besøkstallene gikk kraftig ned.

Omsetningen falt med 80 prosent, og butikken holdt stengt i flere uker. Det var en tung og usikker tid for alle.

– Da vi åpnet igjen i mai, følte vi virkelig på den nasjonale dugnaden og støtten. Folk var ivrige på å komme tilbake til hverdagen – den nye hverdagen, og tilpasset seg fint de nye smitteverntiltakene i butikken. I tillegg var man kanskje klar for å skjemme seg litt bort etter uker med hjemmeisolasjon.

Almazol forteller at de lenge har hatt et ønske om å åpne en butikk i Bergen.

– I tillegg til at vi har mange kunder der både digitalt og gjennom våre forhandlere, er Bergen også en by vi identifiserer oss sterkt med. Den er urban, kreativ og kulturell, akkurat som oss. Maria Black er et innovativt varemerke under konstant utvikling, som ikke bare omhandler smykker, men også en livsstil.

Maria Black Oslo
Maria Black-butikken i Oslo

Timingen er mildt sagt interessant, og Almazol er enig i at det over gjennomsnittet gutsy å åpne fysisk butikk nå.

– Ja, hvorfor nå? Haha. Hadde noen spurt meg i april om jeg så for meg en butikkåpning i november, hadde jeg nok tenkt de var helt gale. Faktum er at planene med Bergen var noe vi hadde jobbet med forut for korona, men som ble lagt på is.

Den nye butikken med piercing-studio åpner i Strandgaten 25 i Bergen sentrum i november.

– Jeg tenker at vi har kommet dit at folk har tilpasset seg den nye hverdagen. Det er en klisje, men når en dør lukker seg så åpnes en annen, sier Almazol, og fortsetter:

– Vi har fått nye behov, som har resultert i nye muligheter. Vi innså i starten av koronakrisen at bransjen vår ville gjennomgå en filtrering hvor noen falt fra, mens de som overlever vil komme styrket og større igjennom det. Så da handlet det om å jobbe hardt for å havne i den siste kategorien. Rent konkret har vi jobbet for å være mer synlig, personlig, kreativ og løsningsorientert. Og det har vi heldigvis lyktes med.

På spørsmål om en ytterligere utvidelse av Maria Black-universet med flere butikker i Norge ligger i kortene svarer hun kontant «ja». Det er nemlig store planer for de neste par årene, kan hun fortelle. Men noe mer vil hun ikke avsløre.

Les også: Historisk åpning av norsk motebibliotek

Siste saker

Mest lest nå
Les mer