Maria Black om Oslo-åpningen

– Norge har alltid vært et viktig marked for oss.

I fjor vinter kom nyheten om at det danske smykkemerket Maria Black skulle åpne sin første butikk i Norge. Det var i første omgang som en pop-up i Prinsens gate i Oslo, men med planer om en permanent løsning på sikt.

Da butikken åpnet i samme gate – et steinkast fra pop-upen – i april møtte Melk & Honning den danske smykkedesigneren.

Blødde fra fingrene

– Jeg lagde smykker på ukedagene og solgte på et marked i helga, forteller Maria Black til Melk & Honning.

Året var 2009. Hun var ferdigutdannet som gullsmed i London og trengte noe som kunne betale husleien.

– Uten å tenke over det fikk jeg bygget et brand og en slags første kolleksjon med umiddelbare tilbakemeldinger fra kundene.

I 2010 ble Maria Black grunnlagt. Kort tid etter ble hun kontaktet fra Danmark av noen som ville selge smykkene hennes. Med hjelp fra gode venner – en venninne stod modell og en annen tok bilder – fikk Black trommet sammen en slags presentasjon av en første kolleksjon.

– Det hele var veldig ad-hoc. Det var naivt og litt søtt, men det lyktes.

Hun brukte de siste pengene hun hadde på å utvikle to kolleksjoner.

– Jeg var blakk da de ringte fra Danmark med en god og en dårlig nyhet. Det gode var at de hadde solgt for nesten 100.000 danske kroner. Den dårlige var at jeg måtte levere på tre uker. Jeg blødde fra fingrene etterpå.

Butikken i Prinsens gate er Maria Black sin første utenfor Danmark.

Satser på fysiske butikker

Nå ni år senere satser Maria Black for fullt på fysiske butikker.

– Alle snakker om butikkdøden, men også om at opplevelsen er alt.

Med det har det danske motemerket utviklet et piercing-konsept med egne studioer i butikk der de piercer med eget design – Maria Blacks smykker.

– Snakk om opplevelse. Få ting gir mer sug i magen – underlig nok.

Butikken i Oslo er Maria Blacks andre. Fra før av har hun en butikk i hjembyen Købehavn. Nå står også London for tur.

– Til sommeren åpner vi en shop-in-shop på Selfridges i London.

– Lego for fashionistas

Black har alltid vært opptatt av øreringer som har spilt en sentral rolle i hennes kolleksjoner. Piercing var derfor et naturlig neste steg, sier hun.

– Det gav bare mening, og det passer så godt inn i vårt univers. Jeg kommer nok aldri til å slutte å lage smykker i verken sølv og gull. Heller ikke fine jewellery. Men piercing vil nok spille en stadig større rolle, sier hun.

– Brandet fyller snart ti år. Man kan ikke ha samme look som man hadde for ti år siden – man må hele tiden utvikle seg og ikke tro at man har funnet oppskriften for så å hvile på laurbærene. Det er her piercing-konseptet kommer inn. Det er noe som skiller seg fra de andre. Det er få som kan si at de piercer med egne smykker og designs.

For det er ingen hemmelighet at det finnes flust av skandinaviske smykkemerker – og konkurransen er stadig økende også internasjonalt.

– Da jeg startet tilbake i 2010 var det ikke mye konkurranse. Sånn sett var de første årene ekstra morsomme. Siden kom det mange brands på banen, og spesielt 2014, 2015 og 2016 var hardt. Samtidig tvinger det deg til å stoppe opp og ta et steg tilbake. Konkurranse er sunt sånn sett.

– Hva vil du si Maria Black er i dag kontra for ni år siden?

– Jeg vil si at vi er det samme: Lego for fashionistas. Tanken er at man skal kunne mikse, matche og selv style. Vi var en av de første til å selge alle øreringer individuelt. Det tok lang tid for folk å forstå. Men jeg mener at smykker skal være morsomt – og individuelt. Slik har det vært helt fra starten og slik er det enda. Kjernen i Maria Black er sånn sett den samme. Samtidig må man våge å ta sjanser. Noen ganger funker det – andre ikke.

Viktig marked

Det norske markedet har vært viktig for Maria Black, og er grunnen til at hun nå åpner det som er hennes første butikk utenfor Danmark.

– Nordmenn og dansker har vært på den samme reisen når det kommer til smykker. Svenskene har nok vært mer konservative i sin smykkestil. Norge har fra første dag vært et godt marked for oss, og har spilt en viktig rolle i oppbygningen av Maria Black som brand.

Nå er fokuset på den norske butikken og den nært forestående i London.

– Så får vi se hva som skjer videre. Tyskland og varehus som Kadewe er et naturlig videre steg. De har trafikken og vi har kreden – en god match.

– Men så skal vi også ha tid til å utvikle kolleksjoner. Jeg har alltid laget to store kolleksjoner i året, men har nå mer enn halvert antall pieces i hver kolleksjon. Det har fungert bra, og gir meg tid til å leke meg med både piercing-universet og nye prosjekter. Jeg er som gullsmed klassisk trent i sølv, men har for første gang nå prøvd meg med en kolleksjon med plast. Det var så gøy, og jeg gleder meg til å lansere den – kanskje før jul?

Alle bilder via Maria Black.

Les også: Bokstavsmykker er 90-tallstrenden som aldri helt slapp taket