– På ønskelista vår ligger ti retailere vi vil havne hos innen 2023. Så langt har vi klart å lande fem av disse, forteller grunnlegger Magnus Thorud.
For omtrent ett år siden møtte Melk & Honning Magnus Thorud i hans fargerike hjem i London. Pandemien så ut til å slippe jerngrepet, man turte så smått å legge planer igjen.
Fyren fra Sandefjord fortalte åpent om sine erfaringer fra den norske og internasjonale motebransjen. Om suksessen med agenturet Blender med Kyrre Alver, om ulike visjoner og det å gå hvert til sitt, det nye agenturet Infinite Agency – og ikke minst hans nye diamanteventyr.
Thorud startet nemlig Kolours Jewelry i 2015, etter å ha funnet en leverandør som varmeprosesserte diamanter slik at de fikk ulike farger på naturlig vis. Ulike Blender-prosjekter gjorde likevel av satsningen ble lagt på is. Og så kom pandemien. Lanseringen måtte utsettes nok en gang.
– Det var faktisk veldig sunt for meg. Jeg fikk tenkt meg nøyere om angående konseptet, bearbeidet det. Det har ført til at jeg har investert enda mer i det, på alle mulige måter, og også endret en god del, fortalte Thorud til Melk & Honning da.
Les også: Nina Sandbech teamer opp med kleskjede
Mens markedet sa at man burde lage «billige ting», ville han det annerledes. Nordmannen ville lage noe han var stolt av. Han så tendensen med stadig mer fine jewelry hos luksusmotenettstedene.
– Det er den kategorien som øker mest, så det er interessant å være en del av det.
– Jeg er krystallklar på hvor jeg ønsker å se merket. Det blir Net-a-Porter, Mr. Porter, Browns og Dover Street Market i første omgang. Vi har også bestemt at det er et unisex-merke, noe som føles veldig i tiden og riktig for meg, siden jeg alltid starter med å designe for meg selv, fortalte han videre da.
I fjor sommer tok Thorud kontakt med en tidligere kollega av seg hos Blender Agency, Christian Holler, som da hadde startet opp sitt eget globale agentur Holler360. Han hadde tidligere jobbet som salgssjef hos blant annet Diemme og Tom Wood.
– Via hans nettverk lanserte vi Kolours Jewelry i min leilighet i London i september. Vi inviterte kun en håndfull butikker for å se feedbacken fra disse. Der fikk vi inn ordre fra Mr. Porter, Moda Operandi og Browns Fashion med én gang.
Thorud tweaket konseptet ytterligere, fikk med seg Adeline Hermier som AD og Pernille Haugen på foto og viste frem smykkene igjen i mars i år.
– Da endte vi med å få med oss Dover Street Market og Net-a-Porter også.
Denne uka ble Kolours Jewelry lansert hos førstnevnte.
– Christian Holler kjenner teamet der. De hadde aldri tidligere sett et konsept som vårt før og ønsket sterkt å lansere det under Photo London Weekend, som er et av deres største events i året. Vi viser frem 60 ulike styles der nå, blant annet Hexagon i alle de 24 ulike fargene, sier Thorud til Melk.
– Vi er det eneste diamantsmykkemerket i verden som tilbyr hver modell i så mange kombinasjoner.
Det har vært mye snakk om økte kostnader den siste tiden i de aller fleste bransjer. Thorud merker også på dette.
– Ja, vi har merket en stor økning i pris på diamanter og gull. Råvareprisene har dessverre skutt i været i 2022. For oss er det snakk om mellom 20 og 30 prosent. Vi ser at fine jewelry-markedet har måttet justere sine priser grunnet dette.
Gründeren forteller at de både skal gjøre et par collabs med andre merkevarer og lanseres hos ytterligere store internasjonale aktører til høsten.
– Men vi skynder oss sakte, bygger stein for stein og går veldig strategisk frem når vi bygger merket vårt internasjonalt.
– Per dags dato har vi faktisk sagt nei til flere butikker enn vi har ønsket å selge til. Vi tenker langsiktig. På ønskelista vår ligger ti retailere vi vil havne hos innen 2023. Så langt har vi klart å lande fem av disse og jobber mot de fem siste.
Den store drømmen er å være i en posisjon der han kan selge smykkene i sine favorittbutikker verden over.
– USA har det mest avanserte fine jewelry-markedet i verden, så jeg har alltid drømt om hvordan det blir å lansere der. Å kunne lansere hele konseptet vårt hos Dover Street Market i New York og LA senere i år er jo en drøm som blir til virkelighet.
– Men det handler om å være strategisk. Jeg ser jo for eksempel hva Tom Wood har fått til på sine ti år. Det er megaimponerende. Det viser at hvis man jobber hardt og fokusert, kan man få til drømmene sine.
Les også: 20 år siden Amar Faiz startet opp det norske modellbyrået Idol Looks