Slår ned på «giftig maskulinitet».
Det er ikke bare Dolce & Gabbana og geita deres på catwalken som var blant de store snakkisene under den italienske moteuken.
Også Gucci med kreativ direktør Alessandro Michele i spissen overrasket publikum.
Ned catwalken kom en modell iført en hvit t-skjorte med påskriften «impotent/impatient». Slagordet er inspirert av punkartist Richard Hell, og kolleksjonen inkluderer også en t-skjorte med påskriften «thank/think».
Ifølge Gucci tar kolleksjonen utgangspunkt i avvisningen av giftig maskulinitet og omfavner en kjønnsnøytral skjønnhet, skriver Vogue.
«Giftig maskulinitet nærer misbruk, vold og sexisme. Og ikke bare det. Det fordømmer menn selv til å overholde en pålagt dyrkelse av virilitet for å kunne bli akseptert sosialt», heter det i en uttalelse fra motehuset.
Les også: Gucci får «blackface»-kritikk
Kontroversiell
– Jeg jobber alltid med t-skjorter fordi de er en type manifester; de var tilstede i tenårene mine, og hvis jeg vil si noe, bruker jeg t-skjorter, forklarer Michele til Vogue.
– Jeg synes t-skjortene til Richard Hell er fantastiske fordi de har overlappende ord på en veldig bisarr måte. Jeg ble inspirert til å skape en t-skjorte med to ord: impazienza (utålmodighet) og impotenza (maktesløshet).
Det er imidlertid ikke første gangen Michele overrasker på catwalken. I fjor tok luksusmerket standpunkt i abortdebatten med en silkekjole med en bordert livmor på og slagordet «my body, my choice».
Å bruke t-skjorter med slagord på for å få frem budskap er ikke noe nytt. Maria Grazia Chiuri, sjefsdesigner i Dior, hyllet kvinner i sin første kolleksjon for merket i 2016 med den berømte «We should all be feminists»-t-skjorten.
