Gucci med kontroversiell t-skjorte

Gucci AW20/21. Foto: Daniele Venturelli via Getty

Luksusmerke tar standpunkt i kjønnsdebatten

Slår ned på «giftig maskulinitet».

Det er ikke bare Dolce & Gabbana og geita deres på catwalken som var blant de store snakkisene under den italienske moteuken.

Også Gucci med kreativ direktør Alessandro Michele i spissen overrasket publikum.

Ned catwalken kom en modell iført en hvit t-skjorte med påskriften «impotent/impatient». Slagordet er inspirert av punkartist Richard Hell, og kolleksjonen inkluderer også en t-skjorte med påskriften «thank/think».

Ifølge Gucci tar kolleksjonen utgangspunkt i avvisningen av giftig maskulinitet og omfavner en kjønnsnøytral skjønnhet, skriver Vogue.

«Giftig maskulinitet nærer misbruk, vold og sexisme. Og ikke bare det. Det fordømmer menn selv til å overholde en pålagt dyrkelse av virilitet for å kunne bli akseptert sosialt», heter det i en uttalelse fra motehuset.

Les også: Gucci får «blackface»-kritikk

Kontroversiell

– Jeg jobber alltid med t-skjorter fordi de er en type manifester; de var tilstede i tenårene mine, og hvis jeg vil si noe, bruker jeg t-skjorter, forklarer Michele til Vogue.

– Jeg synes t-skjortene til Richard Hell er fantastiske fordi de har overlappende ord på en veldig bisarr måte. Jeg ble inspirert til å skape en t-skjorte med to ord: impazienza (utålmodighet) og impotenza (maktesløshet).

Det er imidlertid ikke første gangen Michele overrasker på catwalken. I fjor tok luksusmerket standpunkt i abortdebatten med en silkekjole med en bordert livmor på og slagordet «my body, my choice».

Å bruke t-skjorter med slagord på for å få frem budskap er ikke noe nytt. Maria Grazia Chiuri, sjefsdesigner i Dior, hyllet kvinner i sin første kolleksjon for merket i 2016 med den berømte «We should all be feminists»-t-skjorten.

Dior SS17. Foto: Victor VIRGILE/Gamma-Rapho via Getty

Les også: Gucci lanserer sin første unisex-duft – men er det egentlig noe nytt?