Omstridt motehus bruker dyr på catwalken. Foto: via Vogue

Foto: via Vogue

Geit var stjernen under det kontroversielle italienske motehusets Milano-visning

Nå raser dyrevernorganisasjon.

Herremoteuken i Milano er over for denne gang. Et av høydepunktene var visningen til det italienske motehuset Dolce & Gabbana.

Nå får den kontroversielle designerduoen igjen kritikk for sine kunstneriske valg – denne gangen ved bruk av dyr på catwalken.

Les også: Er dette begynnelsen på slutten for Dolce & Gabbana

Motehuset, og kanskje spesielt designerne, har gjennom årene høstet massiv kritikk. Særlig har det asiatiske markedet reagert på Dolce & Gabbanas kampanjer – og rasismeanklagene har haglet. I 2018 ble designerduoen tvunget til å avlyse sin planlagte Kina-visning som konsekvens.

Foto: via Vogue

Nå skaper motehuset nok en gang debatt. Denne gangen på grunn av de visuelle fortellergrepene tatt under AW-visningen i Milano.

På catwalken var det nemlig ikke bare tobeinte modeller. For å understreke sin kjærlighet til alt av italienske kulturarv hadde designerduoen valgt å sende ut noen av modellene med geiter i armene.

Det liker Dyrevernalliansen dårlig.

Til Melk & Honning understreker kommunikasjonsrådgiver Kaja Ringnes Efskind at catwalken ikke er noen plass for dyr.

Dette fremmer ikke akkurat respekt for dyr. Dyr hører ikke hjemme på catwalken, og det er vanskelig å forestille seg at de opplever dette som annet enn negativt og stressende.

Efskind sier det er vanskelig å mene noe konkret om bakgrunnen for bruk av dyr på Dolce & Gabbana sin visning, men mener at det er under enhver kritikk at selskaper bruker dyr i sin jakt på profitt.

– Det vi vet er at det er firmaer som spesialiserer seg på å låne ut dyr, vanligvis eksotiske dyr, noe som er under enhver kritikk når det gjelder dyrevelferd og behandling av dyr. Dette er selskaper som kynisk og respektløst tjener penger på å smykke arrangementer, reklame og underholdning med levende dyr.

Les også: Motebransjen åpner opp lommeboken for skogbrann i Australia