Luksuskonglomorat LVMH skal ekspandere til den digitale verden.
Denne uken annonserte gigantselskapet som eier luksusmerker som Louis Vuitton, Céline, Dior og Gucci at de skal lansere nettbutikken «24 Sèvres». Det skal være mulig å handle fra webshopen i mer enn 70 land, og den skal tilby over 150 merker.
Nettbutikken er inspirert av LVMH sin egen department-store i Paris, Le Bon Marche. Den vil tilby alt fra mote, reiseartikler og kosmetikk fra sin egen portofolio, samt merker utenfor luksusgruppen.
LVMH, som drives av en av verdens rikeste mennesker Bernard Arnault, har gått ut med at det vil være mulig å shoppe Louis Vuitton, Fendi, Gucci, Prada og Maison Margiela på den nye butikken som har planlagt å gå live den 6. juni i år.
Planen er at nettbutikken skal gi internasjonale kunder et «veldig parisiske valg» – et utvalg med kun eksklusive varer.
– Ideen er å være attraktive med unike produkter, ikke nødvendigvis å tilby et bredt spekter, fortalte Ian Rogers, digitalt ansvarlig hos LVMH, til Reuters.
24 Sèvres vil tydelig bli en sterk konkurranse til allerede godt etablerte luksusbutikker på nett, slik som Net-a-porter og My Theresa. Netthandel er dog fortsatt en relativt liten del av det globale luksusmarkedet. Det står for omkring 7% av salget, men det forventes å stige til 12% innen 2020, ifølge Boston Consulting Group.
I takt med at retail-landskapet forandrer seg med inntreden av det stadig voksende digitale verdenen, er det mange motehus og designere som sliter med å beholde sin eksklusivitet, men samtidig være tilstede på nett og nye kanaler.
Prada er en av merkene som spesielt har følt på de drastiske forandringene de siste årene. Det italienske motehuset har opplevd stor nedgang, men har nå satt i verks grep for å være tilstede på digitale kanaler – både sosiale medier og netthandel – for å ikke forsvinne med den yngre generasjonen.
Les også: Miuccia Prada vil være med deg på ferie