Det italienske motehuset Prada sliter med salget og har hatt synkende omsetning de siste årene.
Det Milano-baserte luksusmerket meldte om et dårlig år allerede i 2015. Prada forsøkte å ta noen grep for å snu utviklingen, slik som å stramme inn på variable utgifter og introdusere flere vesker i det lavere prissjiktet.
Dette har dog ikke bidratt til et vendepunkt for Prada, da 2016 heller ikke viste seg å være et godt år for luksusmerket med Miuccia Prada i spissen.
I fjor falt overskuddet med 16%, noe som førte til at omsetningen var lavere enn på flere år. Salget opplevde nedgang både i fysiske butikker og på nett.
I takt med at retail-landskapet forandrer seg, er det mange utfordringer til dagens klesmerker innen luksusmarkedet. Prada skal fremover fokusere på å oppgradere sine eksisterende butikker, istedenfor nye butikkåpninger. Samtidig skal motehuset satse på å være i større grad tilstede på nettbutikker.
En av grunnene til den negative utviklingen er at mange luksusmerker har problemer med å få tak i den yngre generasjonen. Derfor har Prada satt i verks et digital team som skal sørge for at de blir mer tiltalende til millenniums-kunden.
Det første kvartalet av 2017 ser lysere ut, og Prada kan melde at tallene peker litt mer oppover. Markedet i Asia opplever også vekst, som i lengre tid har vært preget av nedgang.
Les også: Vinnci har lagt ned i Bergen: – Det er rett og slett beintøft å drive butikk idag