Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Nærbilde av antrekk fra Prada sin Resortkolleksjon

Miuccia Prada vil være med deg på ferie

Den italienske motedesigneren sendte feministiske, krigerske forførere ned catwalken i går.

Med tanke på den kraftige oppsvingen hos den nasjonale rivalen Gucci de siste årene, og et generelt klima i disse dager blant luksusmerkene der businessmodeller og strategier har måttet revurderes og forandres, har også Prada gått i tenkeboksen. Salgstallene droppet 10% i fjor, og merket har derfor omstrukturert og kuttet ned på retail og rettet fokuset mot mer tilgjengelige og freshere produkter.

I et forsøk på å få Amor til å skyte en Prada-pil inn i forbrukernes hjerter, har de nå også for første gang lansert en Resort-kolleksjon.

Visningen ble presentert på Fondazione Prada L’Osservatorio i går, og det var en kontrastfylt affære. Superfeminine, gjennomsiktige silkekjoler og plissé, athleisure-vibber i form av høye, grafiske sokker og tracksuits, indianerfjær, glitter og paljetter, kraftige belter og futuristiske elementer møttes på catwalken. Som nok en pekefinger i retning av indianerne hadde modellene midtskill og tynne, lange fletter, og i tråd med tidens sminketrend – og Noora fra Skam – var leppene sterkt malt mens øynene og huden var naturlig.

Bilde av åtte plagg fra Prada sin resortkolleksjon

Prada Resort ’18 tar helt klart over stafettpinnen med det feministiske budskapet fra Prada sin FW’17-kolleksjon, vist i Milano i februar i år. Det har aldri vært noen tvil om at Miuccia Prada er politisk opptatt, med en doktorgrad i Political science i baklomma. Men i en tid der en ny bølge av feminisme skyller over moteverdenen tar den italienske 67-åringen tatt på seg oppdraget med å kommunisere og diskutere dette i sterkere grad enn før gjennom klærne på catwalken, både under dame og herrekolleksjonene.

Hun gjør det gjennom å bruke elementer av det maskuline og det feminine om hverandre, hun setter fingeren på symbiosen mellom mann og kvinne, på kvinners makt til å forføre, og bruker typiske militære snitt eller kriger-symbolikk – «fit for fight» mot gammeldagse holdninger.

Les også
Streetwear-merke lanserer sin første damekolleksjon

Resultatet er plagg som muligens får lenger levetid enn t-skjorter med feministiske budskap i store bokstaver, slik som hos Dior og Prabal Gurung.

Les også: Slik ser Prada Fondazione ut

Siste saker

Mest lest nå
Les mer