Den italienske motedesigneren sendte feministiske, krigerske forførere ned catwalken i går.
Med tanke på den kraftige oppsvingen hos den nasjonale rivalen Gucci de siste årene, og et generelt klima i disse dager blant luksusmerkene der businessmodeller og strategier har måttet revurderes og forandres, har også Prada gått i tenkeboksen. Salgstallene droppet 10% i fjor, og merket har derfor omstrukturert og kuttet ned på retail og rettet fokuset mot mer tilgjengelige og freshere produkter.
I et forsøk på å få Amor til å skyte en Prada-pil inn i forbrukernes hjerter, har de nå også for første gang lansert en Resort-kolleksjon.
Visningen ble presentert på Fondazione Prada L’Osservatorio i går, og det var en kontrastfylt affære. Superfeminine, gjennomsiktige silkekjoler og plissé, athleisure-vibber i form av høye, grafiske sokker og tracksuits, indianerfjær, glitter og paljetter, kraftige belter og futuristiske elementer møttes på catwalken. Som nok en pekefinger i retning av indianerne hadde modellene midtskill og tynne, lange fletter, og i tråd med tidens sminketrend – og Noora fra Skam – var leppene sterkt malt mens øynene og huden var naturlig.
Prada Resort ’18 tar helt klart over stafettpinnen med det feministiske budskapet fra Prada sin FW’17-kolleksjon, vist i Milano i februar i år. Det har aldri vært noen tvil om at Miuccia Prada er politisk opptatt, med en doktorgrad i Political science i baklomma. Men i en tid der en ny bølge av feminisme skyller over moteverdenen tar den italienske 67-åringen tatt på seg oppdraget med å kommunisere og diskutere dette i sterkere grad enn før gjennom klærne på catwalken, både under dame og herrekolleksjonene.
Hun gjør det gjennom å bruke elementer av det maskuline og det feminine om hverandre, hun setter fingeren på symbiosen mellom mann og kvinne, på kvinners makt til å forføre, og bruker typiske militære snitt eller kriger-symbolikk – «fit for fight» mot gammeldagse holdninger.
Resultatet er plagg som muligens får lenger levetid enn t-skjorter med feministiske budskap i store bokstaver, slik som hos Dior og Prabal Gurung.
Les også: Slik ser Prada Fondazione ut