Louis Vuitton vekker oppsikt med malingsboks-veske til 23 000 kroner

Publisert:

Del innlegg:

«Hvem vil ha dette?».

Balenciaga satte fyr på nettet da motehuset for to uker siden slapp en søplete veske til 18 000 kroner. Den blå vesken i kalveskinn var inspirert av og kunne forveksles med en helt ordinær søppelpose.

«Balenciaga er et sosialt eksperiment for å se hvor mange dumme bitches som kjøper det de lager bare fordi det er Balenciaga», skrev en bruker på Twitter.

Nå er det Louis Vuitton som vekker oppsikt.

Det franske motehuset lanserte nylig en liten, sylinderformet crossbody-veske som ser ut som en boks med maling. Prislappen på LV Paint Can Bag er på 1980 pund, tilsvarende rundt 23 200 kroner.

Og fansen er forvirret.

Luksusmerket har gjort seg flid med detaljene for å etterligne en malingsboks best mulig.

Vesken, som kommer i flere ulike knallfarger, har metallhåndtak og åpnes på toppen, akkurat som en boks med maling, ifølge The Independent.

Den er i tillegg dekorert med klassiske løsemiddel-advarsler som «vær forsiktig» og «brannfarlig», i tillegg til påskriften «utendørsmaling Louis Vuitton».

Motehuset har imidlertid trykket sitt ikoniske LV-monogram på vesken, antakeligvis for å skille den fra en faktisk boks med maling.

louis vuitton
Louis Vuitton viste i januar en veske som lignet på en malingsboks. Foto: Dominique Charriau/WireImage via Getty

Den eksklusive malingsboks-vesken ble først vist på catwalken i januar, under Louis Vuittons herremotevisning for AW22.

Det var Virgil Ablohs siste kolleksjon for merket. Designeren, som var kreativ direktør for motehusets herrelinje samt grunnlegger av it-merket Off-White, gikk bort i november i fjor etter å ha kjempet en stille kamp mot en sjelden krefttype i to år.

41-åringen var kjent for å være en ekte multikunstner med en forkjærlighet for streetwear, som han sømløst smeltet sammen med luksusmote hos Louis Vuitton.

virgil abloh i louis vuitton
Virgil Abloh – motebransjens svar på Andy Warhol? Foto: Christian Vierig via Getty

Vesken fra hans siste kolleksjon lar tankene fort vandre til en annen kunstner; Andy Warhol. Den amerikanske popart-kunstneren viste ofte hverdagsobjekter i kunsten sin. Som eksempelvis Campbells tomatsuppe på hermetikkboks.

Da Louis Vuitton lanserte den omdiskuterte vesken nylig med en filmsnutt på Instagram med kommentaren «personlig malingsboks», fikk innlegget både ris og ros fra fansen.

«Virgil var den eneste som kunne gjøre husholdningsting moteriktig», skriver en bruker.

«Søppel», skriver en annen.

På Twitter var brukerne hakket mer krass i tonen.

«Når ble det å gå med en maleboks sett på som mote? Dette er så idiotisk som det går an fordi den koster typ 2900 dollar. Hvem vil ha dette?», skriver en bruker.

«Den LV maleboks-vesken er forferdelig», mener en annen.

Les også: – Ren galskap og løser ingen av de massive problemene vi står overfor

Siste artikler

Comprimé: Kapselgarderoben som tåler livet

Comprimé kombinerer tidløs stil med funksjonelle materialer - og vil gjøre det enklere å kle seg godt hver...

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...