kate moss på forsiden av the face

Britisk kultmagasin står opp fra de døde

På både nett og papir.

Det skrives mye om magasindøden, men denne uken kunne bransjenettstedet Business of Fashion melde at den britiske stilbibelen The Face, som hadde sin storhetstid på 80- og 90-tallet, nå får en noe uventet relansering.

Magasinet hadde i sin tid en sterk, kulturell påvirkning da under grunnlegger og redaktør Nick Logan, før det ble lagt ned i 2004.

Nå er The Face tilbake med ny strategi og eiere. Men arven fra kultmagasinets glansdager skal være med videre med fokus på både moteserier så vel som kvalitetsjournalistikk.

I tillegg til å satse digitalt, vil magasinet også komme ut på print hvert kvartal. Den første utgaven kommer i butikkhyllene i september i år. På nett debuterer relanseringen allerede i april.

Denne uken fikk vi en smakebit på Instagram:

View this post on Instagram

T H E F A C E . C O M A P R I L 2 0 1 9

A post shared by THE FACE (@thefacemagazine) on

The Face ble grunnlagt i 1980, og var en del av popkulturen i London. Det fulgte de unges bevegelse i den britiske storbyen, fra punk til rave. Magasinet ble lansert rundt samme tid som i-D og solgte over 70.000 utgaver i måneden.

Ikoner som Madonna, David Bowie, Kate Moss og Kurt Cobain har alle prydet tidligere forsider av magasinet. Med en historie som viser uredde og til tider også sjokkerende covere, er det knyttet stor spenning til hvem som blir å se på forsiden når magasinet er tilbake på print til høsten.

View this post on Instagram

No. 60 | Cobain | Sept ‘93

A post shared by The Face Magazine (@theface_magazine) on

Hovedbilde: Kate Moss på forsiden av The Face. Foto: Skjermdump

Les også: Er det motemagasinenes ansvar å fremme mangfold?