Legger ned: – Det ble ikke som vi hadde tenkt oss

To år etter lanseringen er det slutt for Àvora, klesmerket til Bianca Ingrosso og Vanessa Lindblad. Merket, som ble introdusert med ambisjoner om å forene skandinavisk minimalisme med feminin europeisk lekenhet, har ikke levert i tråd med forventningene.

Det er Breakit som først meldte om nedleggelsen. I motsetning til Ingrossos sminkemerke Caia, som har gjort henne til multimillionær, har Àvora slitt økonomisk. I fjor endte selskapet med et underskudd på 10 millioner svenske kroner; på en omsetning på i overkant av 12 millioner, ifølge Breakit.

Utviklingen gikk ikke i den retningen vi hadde håpet, og det påvirket våre muligheter til å drive merkevaren slik vi ønsker, uttaler Nina Ghazanfari, administrerende direktør i Àvora, i en pressemelding gjengitt av både Breakit og Aftonbladet.

Bianca Ingrosso og Vanessa Lindblad (Foto: @avorastudio / Instagram)

Kjenner ikke igjen meg selv

Klesmerket ble lansert i 2023, og var ment å utfylle Bianca Ingrossos etablerte posisjon innen skjønnhet med Caia Cosmetics. Men for Àvora ble reisen kortere og tyngre.

På Instagram reflekterer Ingrosso over valget:

Noen ganger blir det ikke som man hadde tenkt seg, men det har vært en ekstremt lærerik reise med et helt fantastisk team. Jeg er megastolt over det vi har oppnådd, skriver hun, og legger til at hun ikke lenger kjente seg igjen i prosjektet.

Vanessa Lindblad, som også har vært en sentral del av merket, deler et lignende perspektiv og understreker at avgjørelsen ikke bunner i nederlag, snarere i bevissthet og mot.

Det modigste man kan gjøre er å våge å dra i håndbremsen, sier hun.

Tøffe tider i bransjen

Ifølge gründerne selv har endringer i markedet, utfordrende tider for motebransjen og en endret kjøpsatferd blant kundene svekket forutsetningene for videre drift.

Det påvirket våre muligheter til å drive merkevaren slik vi ønsker, heter det i pressemeldingen.

Mens Caia har fortsatt å vokse og skape overskrifter – blant annet etter at Ingrosso solgte aksjer for flere titalls millioner – ble Àvora et prosjekt som aldri helt fant fotfeste i markedet.

Slutt, men ikke tomrom

Selv om Àvora nå legges ned, avsluttes ikke reisen til de to profilene. Både Ingrosso og Lindblad har vist at de tør å satse, og enda viktigere: å snu, når det trengs.

Hva de planlegger videre, gjenstår å se. Men én ting er klart: erfaringene fra Àvora vil nok prege deres neste steg, både som gründere og merkevarebyggere.

Melding publisert på deres sosiale kanaler om nedleggelsen (Foto: @avorastudio / Instagram)