Står bak noen av tidenes mest minneverdige reklamekampanjer.
I 2018 kollapset en firefelts motorveibro i utkanten av Genova i Italia. 43 personer omkom i det som er den verste broulykken i Europa på flere tiår.
I et radiointervju nylig vekker fotograf Oliviero Toscani, mannen bak de til tider svært kontroversielle kampanjene for Benetton på 90-tallet, oppsikt med sine kommentarer om brokollapsen.
Nå kutter Benetton alle bånd med motefotografen, som siden 2017 har fungert som kreativ direktør for den italienske kleskjeden.
Les også: Slik påvirker virusfrykten motebransjen
I en uttalelse fra Benetton heter det at kleskjeden og styreleder Luciano Benetton tar avstand fra Toscanis kommentarer, skriver New York Times.
Benetton eier aksjemajoriteten i Atlantia, holding-selskapet som kontrollerer Autostrada per l’Italia, det private selskapet som har ansvaret for å vedlikeholde Italias motorveier.
«Hvem bryr seg om at en bro kollapset?» sier Toscani i intervjuet.
«Menneskene som mistet livet, for eksempel», parerer programlederen.
«Denne saken interesserer meg ikke», konkluderer 77-åringen.
I et senere intervju har Toscani beklaget hendelsen, og i en Twitter-post hevder han at kommentarene er tatt ut av kontekst.
Hendelsen har fått nettet til å koke med hashtaggen #ANointeressa og #Wecare som sprer seg i sosiale medier. Det samme gjør en oppfordring til boikott av Benetton.
Benetton-familien har tidligere fått kritikk for hvordan de håndterte brokollapsen tilbake i 2018. De ventet i to dager med å komme med en respons som til slutt kom via familiens holdning-selskap Edizione.
Klok av skade reagerte nå familien raskt etter Toscanis kommentarer, og kort tid etter kom uttalelsen fra Benetton-gruppen om at de ikke vil fortsette å jobbe med den italienske motefotografen og kreative direktøren.
Les også: Kim Kardashian hyller #MeToo-ofre, men jobber med fotograf anklaget for seksuell trakassering