Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto: skjermdump

Kunder til norsk klesmerke: – Hvor er varene våre?

Lynx Laboratory: «Vi rydder opp, og skuta er på vei i plan igjen»

I midten av september kunne Melk melde om klagestorm mot det norske klesmerket Lynx Laboratory. En rekke kunder etterlyste varer som aldri dukket opp til tross for at disse var både bestilt og betalt, samt svært dårlig kundeservice.

Facebook-siden til det norske merket var da preget av negative tilbakemeldinger, og enkelte kunder gikk så langt som å true med politianmeldelse.

«Det stemmer at mange kunder ikke har fått varer de har bestilt, noe som er helt forferdelig for dem og for oss. Vi jobber på spreng for å få fikset problemene. Situasjonen kan best beskrives som en «cluster fuck»:  først forsinkelse hos de som syr buksene det er snakk om, og etter hvert også en utfordrende likviditetssituasjon i selskapet. Vi jobber med en løsning nå og håper den kommer på plass», skrev Petter Ianssen, en av to brødre bak Lynx Laboratory, på mail til Melk & Honning da.

Da Melk stilte ytterligere spørsmål rundt likviditetssituasjonen fikk vi følgende svar:

«Likviditetssituasjonen er såpass alvorlig at vi ikke kan drive videre om vi ikke får inn nye penger utenfra. Vi jobber altså med ulike muligheter for å få dette til, og håper det går. Vi håper og tror alle som har bestilt varer fra oss skal få det de har betalt for».

Siden er lite skjedd mener kunder som etterspør både varer og penger betalt til det norske motemerket.

Les også: Superinfluencer raser mot svensk kjendisrestaurant

Sendte mail til kunder i etterkant av sak hos Melk

Etter det Melk & Honning kjenner til ble det sendt ut en mail til flere av kundene som venter på varer de ikke har mottatt fra Lynx Laboratory samme dag som saken ble publisert 17. september.

Les også
Arrangerer Designfestival Skøyen

Melk & Honning har fått tilsendt mailen av en av kundene. I den står det:

«Kjære kunder og støttespillere!

Lynx har dessverre kommet i en vanskelig økonomisk situasjon. Etter en fantastisk høst 2019 og rekordsalg i januar og februar, ble det bråstopp i mars 2020. Det tok seg gradvis opp i april, og vi brettet opp ermene og la en ny slagplan i mai som ga oss en beretiget tro på at vi ville komme på rett kjøl igjen. 

Dessverre gikk ikke alt etter planen. Vi fikk blant annet en stor forsinkelse på vareleveranser av nye produkter i august . Mange av dere venter fremdeles på levering av forhåndsbestilte varer. Dette er forferdelig for oss som driver Lynx – vi har jobbet hardt for gode tilbakemeldinger og fornøyde kunder.

Vi gjør alt som står i vår makt for å berge selskapet og å få levert det som er utestående til mange kunder. Dog er det en skjør situasjon og utfallet er usikkert.

Vi kommer tilbake med oppdatert informasjon».

Kunder melder at situasjonen er uendret

Flere uker senere kan flere kunder fortelle Melk at situasjonen er uendret. De har verken mottatt varene de har bestilt og betalt – eller fått igjen pengene.

Elise Kløvstad Langberg forteller at hun ikke har hørt fra Lynx siden de mottok mailen 17. september.

Heler ikke Eirik Dahl har hørt noe mer. Til Melk forteller han at han har forsøkt å både maile og ringe det norske motemerket, men uten å få svar.

«Der er alt ved det samme: ingen respons», skriver han i en mail til Melk & Honning.

Les også
Gründerduo lager designjakker av møbeltekstil

I juni bestilte han tre varer for prisen av to på forhåndsbestilling via nettsiden til Lynx Laboratory. Siden har han ikke hørt noe, bortsett fra mailen som ble sendt i september.

«Jeg har en chinos og to skjorter fra dem som er mine beste plagg ever. Men de svarer altså ikke noe på noen måte nå», skriver han.

Lynx Laboratory: «Vi rydder opp, og skuta er på vei i plan igjen»

Torsdag tar Melk nok en gang kontakt med de to brødrene som står bak Lynx Laboratory, for å høre hva de har tenkt å gjøre for å løse situasjonen.

Vi får følgende svar på mail fra Marius Ianssen:

«De fleste varene sendes fra vårt varehus i dag og i morgen. De kundene som ikke får tilsendt varer nå, får tilbud om refusjon eller å akseptere utsatt levering. Buksene det er snakk om har ny leveringsdato 15. Januar 2021. Dette tilbudet går ut fortløpende til kunder nå, og alle vil ha fått det i løpet av uken. 

«Det er en fantastisk følelse å få ryddet opp i dette nå. Vi elsker kundene våre, og vi vet at kundene elsker produktene. Det finnes ingen unnskyldning for problemene vi har hatt, men vi rydder opp og skuta er på vei i plan igjen. Vi er inne i en ny fase med svært spennende produkter og konsepter. Det skjer mye spennende på eier- og samarbeidsfronten. Fremtiden er lys!»

Les også: Oslo-baserte Tharadon får skryt av Louis Vuitton

Les også
Kraftig vekst for Caspara - Ønsker å satse internasjonalt

Siste saker

Mest lest nå
Les mer